Dyr diesel kan driva upp matpriserna
Det höga dieselpriset kan tvinga fram ökade matpriser inom handeln. Årets dieselhöjningar motsvarar tio procent av jordbrukets nettoinkomst och måste tas igen på något sätt. Alternativet är att sluta odla.
— Det är totalt sett väldigt mycket pengar och motsvara cirka tio procent av hela nettoinkomsten inom jordbruket, säger Lars-Erik Lundkvist, jordbrukspolitisk expert vid Lantbrukarnas Riksförbund, LRF i Stockholm.
Blir dieselpriset kvar på dagens nivå så kan det resultera i matprishöjningar inom handeln på sikt.
— Det finns en allmän smärtgräns för vad jordbruksföretagen tål. Var den ligger vet vi inte. Går det inte att sänka kostnaderna på annat sätt så måste matpriserna öka. Ett trendbrott av något slag måste till, säger Lars-Erik Lundkvist.
Potatisodlare drabbas värst
De som drabbas värst är potatisodlare och bönder som odlar specialgrödor. Där används mycket maskiner. Anders Johansson, potatisodlare och grossist från Karlholmsbruk i Norduppland, köpte 50 kubikmeter diesel inför årets skörd. För det har han fått lägga ut cirka 100 000 kronor mer än förra året.
— Och det blir svårt att ta igen. Priserna på potatis är hårt pressade av stora livsmedelskedjor som Ica och Coop. Men hur man än vänder på det så måste vi få ut pengarna på något sätt, säger han.
Han börjar ta upp potatis på allvar nästa vecka. Ett sätt att göra det billigare är att använda maskiner och transporter mer effektivt.
— Man får försöka på alla sätt. Men det väger ändå inte upp prisökningarna. Min åsikt är att den allmänna prisnivån måste upp. Samtidigt är det svårt att komma med krav på prishöjningar när det är så billigt att köpa och transportera potatis från södra Europa. Vi har svårt att konkurrera med de stora firmorna därifrån, säger Anders Johansson.
Kan tvingas sluta odla
Också spannmålsodlarna tyngs av prisökningarna. Det kan leda till att fler slutar att odla sin mark.
— För de som ligger på marginalen kan prisökningarna bli avgörande för om man ska fortsätta odla eller inte. Hamnar man på fel sida så kan träda bli ett alternativ, säger Lars-Erik Lundkvist.
De rika jordbruksbygderna i Skåne och Öst- och Västergötland kommer att klara prisökningarna ännu en tid. I andra delar av landet, inklusive Uppland, kan det snart bli kärvt.
Normalt går det åt 100 liter diesel för att odla ett hektar spannmål. Med årets prisökningar motsvarar det 200 kronor per hektar. Det krävs en prisökning på 4-5 öre per kilo spannmål för att ta igen pengarna.
— Den typen av uppgång har vi inte sett under det gångna året, säger Lars-Erik Lundkvist.
FOTNOT: Enlig bensinbolaget Preem kostar en liter diesel i dag mellan 10 kronor och 10:50 inklusive moms att köpa in beroende på hur stor kvantitet en jordbrukare väljer att köpa. I september förra året kostade den drygt 8 kronor litern.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!