Dun från levande gäss ratas

Både konsumenter och företag har reagerat på att dunet i svenska butiker kan komma från gäss som plockats levande. Avslöjanden om dunbranschen i TV4:s Kalla fakta har fått kon­sekvenser även i Uppsala.

Vivanne Lundin och Eva Gustavsson är två av alla kunder på Åhléns som välkonmnar att butiken har reagerat.

Vivanne Lundin och Eva Gustavsson är två av alla kunder på Åhléns som välkonmnar att butiken har reagerat.

Foto: Kattis Strömgren

Uppsala2009-02-15 08:55
Vivanne Lundin och Eva Gustavsson står inne på Åhléns heminredningsavdelning och bläddrar bland textilierna. Båda två vänder sig emot att köpa dun som plockats från levande gäss och de tror att konsumenterna har makt genom att inte köpa dunprodukter över huvud taget.
- Man måste markera på något sätt. Från företagens sida är det en bra början att plocka bort dunprodukterna från sortimentet. Innan programmet hade jag ingen aning om hur gässen behandlades men nu skulle jag aldrig kunna handla en dunkudde, säger Eva Gustavsson.

Även butikerna agerar. Åhléns har plockat bort sina dunprodukter från sina butiker, Ikea lovar pengarna tillbaka till dem som köpt dunprodukter den senaste tiden och på Hemtex ser man över rutinerna. Det har visat sig att många av de svenska företagens garantier inte stämmer. Det är detta som får Sanna Storgård att tveka när hon funderar på att handla en kudde, att det är svårt att garantera att dunet är plockat efter att gässen dödats. Sanna är alltså ytterligare ett exempel på en konsument som säger att hon inte kan tänka sig att handla dunprodukter innan säkra garantier finns. Men Linda Waxin som är butikschef på Hemtex i Uppsala har inte märkt av konsumenternas oro.
- Jag trodde att kunderna skulle bli oroliga men det har jag inte märkt. Bara några enstaka kunder har frågat vad vi har för policy. Hemtex inköpsansvariga har, efter att debatten drog i gång, daglig kontakt med leverantörerna i Kina och försöker komma fram till en lösning hur man ska säkerställa att dunet inte plockas från levande gäss, säger Linda Waxin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om