Dubbfritt på Kungsgatan till nästa vinter

Det kommer att bli förbjudet att köra med dubbdäck på Kungsgatan och förmodligen även andra gator i Uppsalas stadskärna till nästa år. Förhoppningen är att en renare luft.

Arne Wimmerstedt från Sunnersta menar att det finns både fördelar och nackdelar med dubbdäcken.

Arne Wimmerstedt från Sunnersta menar att det finns både fördelar och nackdelar med dubbdäcken.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2009-09-02 16:56
UNT har tidigare skrivit om att Sveriges kommuner kommer att ha rätt att förbjuda dubbdäck från och med i vinter. Enligt en enkätundersökning som Rapport gjort överväger 25 kommuner i Sverige att införa ett förbud mot dubbdäck. Bland dem finns Stockholm, Knivsta och Sigtuna.

I Uppsala är politikerna eniga om att Kungsgatan ska bli dubbfri. Nu är frågan vilka andra gator som kan komma att inkluderas.
- Målet är att införa förbudet på enskilda gator som är speciellt utsatta, men det måste finnas alternativa vägar att ta sig fram på för dem som har dubbdäck, säger Anders Westerlind, (FP), från gatu- och trafiknämnden.
Uppsalas gatu- och trafikkontor arbetar nu med att ta fram ett förslag kring vilka gator som ska få dubbförbud.
- Det blir definitivt Kungsgatan och troligen delar av Vaksalagatan och Övre Slottsgatan, säger Tom Karlsson, chef på gatu- och trafikkontoret.

Martin Forsström arbetar på en däckfirma i utkanten av centrala Uppsala. Han visar skillnaden mellan vinterdäck med och utan dubb.
- Man kan känna med handen att de dubbfria däcken fäster bättre, säger han och smeker över däckytorna.
Anledningen är att gummit i de dubbfria däcken är mjukare förklarar han. Det är mest den psykologiska aspekten som gör det värt att köra med dubbdäck enligt Martin Forsström. Det är viktigt att bilföraren känner sig säker.
- Annars sitter man och spänner sig och det är om man är rädd att det ska hända en olycka som det ofta kan göra det eftersom man inte slappnar av.

Martin Forsström tycker att det är bra om Kungsgatan blir dubbfri, men det bästa vore att införa ett totalförbud mot dubbdäck i storstäder överlag.
Det är precis vad Niclas Malmberg, (MP), vill och han menar att det inte behöver innebära att landsortsbor med dubbdäck stängs ute från staden.
- Vi vill ha infartsparkeringar utanför stadskärnan och så kan man ta kollektivtrafik sista biten till jobbet. Det finns säkert de som tycker att det är bekvämligt att köra hela vägen, men vi kan inte ha en luft som man blir sjuk av att andas, säger han.

I närheten av däckfirman står Arne Wimmerstedt från Sunnersta vid en mack och tankar bilen. För honom har det ingen betydelse om det blir förbjudet att köra med dubbdäck på Kungsgatan.
- Jag behöver inte köra där, säger han.
Till nästa vintersäsong blir det förbjudet att köra med dubbdäck på Kungsgatan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om