Dubbel debitering irriterar Tierpsbor

Ett datafel av har gjort att Tierpsbor som betalar sina räkningar för va och renhållning med autogiro har blivit debiterade två gånger.

Lovar fixa. Temabs vd Per Jonsson beklagar dubbeldebiteringen och lovar pengar åter till de drabbade.

Lovar fixa. Temabs vd Per Jonsson beklagar dubbeldebiteringen och lovar pengar åter till de drabbade.

Foto: Anders Badner

Uppsala2017-05-05 13:15

Under torsdagen gick det kommunägda bolaget Temab, Tierps energi och miljö AB som sköter debiteringen, ut med en ursäkt på sin hemsida och lovade att pengarna ska betalas tillbaka.

Då hade redan en rad drabbade uttryckt sin irritation på Facebook. De flesta hade blivit dubbeldebiterade, en sade sig ha fått tre olika fakturor för samma period, en annan hade ringt flera gånger och fått olika bud om vad som gällde.

Bolagets vd, Per Jonsson, förklarar att det bara är de som betalar via autogiro som råkat ut för dubbeldebiteringen.

– Det är väldigt beklagligt att något sånt här händer. Vad det beror på vet vi ännu inte, om det är vi eller banken som har gjort fel. Men de som blivit dubbelt debiterade kommer att ha sina pengar återbetalde på kontot senast fredag, lovar han.

Cirka 500 kunder har autogiro i dag.

– Men vi tror inte alla har debiterats dubbelt, säger Per Jonsson.

Felet uppstod samtidigt som Temab och Tierps kommun gick över till nya taxor för vatten och avlopp. Hela konstruktionen har ändrats och det har gjort att många fått en faktura med nytt utseende. Också det har lett till en mängd samtal till Temabs kundtjänst.

– Det nya systemet innebär att det kan bli en ganska stor skillnad i taxa. Vissa får höjningar, andra sänkningar. Tanken är att det ska blir ner rättvisande. Men många känner inte igen räkningen när den kommer och vill ha en förklaring, säger Per Jonsson.

Temab har totalt 8 400 kunder i Tierps kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!