"Dubbdäcksförbud är ett måste"

Lyckas inte Uppsala och fler andra svenska städer få ner partikelhalterna i delar av centrum så kan Sverige hamna i EU-domstolen. Dubbförbud är ett måste för att klara EU:s miljökrav, anser miljödepartementet.

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2010-01-03 07:00
Just nu ligger en skrivelse från EU-kommissionen på miljödepartementet med krav på redovisning av hur Sverige ska klara luftkvaliteten i fem svenska städer. Anledningen till att EU synar Sverige är att vi i och med EU-medlemskapet förbundit oss att följa EU:s direktiv om luftkvalitet i städerna. Där ingår att inte överstiga gränsvärdet för partiklar, PM10. Efter flera skrivelser har nu EU- kommissionen begärt ett så kallat motiverat yttrande från miljödepartementet. Utifrån det kan kommissionen vidta rättsliga åtgärder mot Sverige.
- Kan vi inte visa hur vi ska komma till rätta med miljöproblemen så kan vi dras inför EU-domstolen. Blir vi fällda så riskerar vi dryga böter eller löpande vitesbelopp. Det kan bli väldigt dyrt, säger departementssekreterare Ingela Sundelin vid miljödepartementet som just nu sätter ihop yttrandet till EU-kommissionen.

Det ska innehålla en beskrivning av vilka åtgärder Sverige gör för att komma till rätta med de höga partikelhalterna i delar av Uppsala, Stockholm, Sundsvall, ­Södertälje, Jönköping och Göteborg. I Uppsala är problemen lokaliserade till Kungsgatan. Enligt Naturvårdsverket, som är tung remissinstans i ärendet, överskreds gränsvärdet för PM10 under 54 dygn på Kungsgatan under 2008, under 2009 45 med dygn. Gränsen ligger vid 35 dygn per år.
- Det stora problemet till att gränsvärdena överskrids är slitage från dubbdäcken. Men där har regeringen givit klartecken till kommunerna att införa lokala förbud för att få ner partikelhalterna, säger Ingela Sundelin.

Ett sådant förbud planeras att införas på delar av Kungsgatan i Uppsala från november i år. Dessutom ska fartgränden i city sänkas till 30 kilometer i timmen. Stockholm ligger långt före. Där infördes dubbförbud på vissa gator från årsskiftet.
Sverige är dock inte ensamt om att ha dålig stadsluft. Flera europeiska städer finns med på EU-kommissionens lista. Där är inte problemen dubbdäck utan tung trafik. För de städer som har svårt att få bukt med miljöproblemen har EU infört en möjlighet att ansöka om tidsfrist. Det har Sverige valt bort. För att få undantag så måste Sverige kunna visa att luftföroreningarna är långväga och kommer från stora industrier eller från grannländer med omfattande utsläpp.
- Så är det inte och vi tror att vi kan klara åtagandena. Vi vill leva upp till våra skyldigheter som EU-medlem. Dessutom vi vill ha bra luft i våra städer. Man ska ju inte bli sjuk av att vara ute, säger Ingela Sundelin.

När tar EU-kommissionen ställning till Sveriges svar?
- Det vet jag inte. Men om de gör bedömningen att vi inte lever upp till kraven och åtgärderna är prioriterade så kan det komma upp under 2010.
Enligt Naturvårdsverket är risken att ett förbud mot dubbdäck på vissa gator i städerna skulle leda till flera skadade och döda i trafiken liten.
Så många dygn överskreds EU:s gränsvärde för partiklar PM10 åren 2008 och (2006) i olika Svenska städer.
Uppsala: 54, (47)
Sundsvall: 37, (ej uppgift)
Södertälje: 56, (42 - år 2007)
Jönköping: 36, (ej uppgift)
Stockholm
- Hornsgatan: 77, (69)
- Sveavägen: 59, (72)
- Norrlandsgata: 50, (77)
Göteborg: ej uppgift, (43)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!