Dubbdäcksavgift möjlig lösning

En avgift för dubbdäck - i stället för förbud - kan vara lösningen på luftproblemen i innerstaden.

Kungsgatan.

Kungsgatan.

Foto: Sven-Olof Ahlgren/arkiv

Uppsala2013-07-19 12:12

Videon är inte längre tillgänglig

Förslaget utreds just nu av kommunens tjänstemän och kommer presenteras efter sommaren.

Luftproblemen i centrala Uppsala kvarstår, enligt de senaste mätningarna. Det är alla överens om. Men kring frågan om hur problemen ska tacklas råder inte samma enighet. Kommunens tjänstemän utreder just nu ett luftkvalitetsprogram med förslag på olika metoder för att minska halten av skadliga partiklar på bland annat Kungsgatan. I utredningen finns alltså en dubbdäcksavgift med som ett alternativ.
– De kommer presentera olika lösningar inom ramen för den här analysen, och sedan är det upp till oss att ta ställning till det. Även om det blir en kostnad för den enskilde med en avgift blir det också en valmöjlighet för dem som känner att de måste ha dubbdäck, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Frågan om en avgift har aktualiserats sedan den politiska majoriteten i Stockholms stad sagt nej till att belägga fler gator med ett dubbdäcksförbud. En särskild avgift vore ett bättre alternativ, enligt trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).
– I Oslo har man redan infört en avgift, med framgång. Jag tycker att det är värt att titta på men det innebär inte att det kommer att bli något i Uppsala, säger Stefan Hanna.

En förutsättning för ett avgiftssystem i en enskild kommun är att regeringen ger klartecken. Men nu utreds på regeringsnivå möjligheten att delegera bestämmanderätten över frågor om trängselskatt och liknande infrastrukturfrågor till kommunerna.
– Varje kommun har helt olika förutsättningar och borde själv ha rådigheten över detta. Det absolut viktigaste är att vi löser problemen, det handlar om människors hälsa och vi kan inte bara låta det bero, säger Stefan Hanna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!