– Detta är plikttrogna människor som sköter sitt jobb i ur och skur, men mycket övertid blir det, säger Robert Hansson, regionalt skyddsombud på fackförbundet Transport.
Tänk dig att släpa ett kärl med 400 kilo glas genom en snödriva. Nittio gånger på en dag, varje dag. Det gör Conny Bomin och Johnny Spåls, miljöarbetare på Uppsala kommun. Tillsammans ansvarar de för tömningen av nästan allt glas i hela kommunen, förutom större igloor som hämtas med speciell bil och några mindre områden som sköts av konkurrerande entreprenörer.
Dåligt plogade vägar och uppfarter skapar stora problem. Här om dagen fastnade de med sopbilen på en väg utanför Eriksberg och fick bärgas bort. Vägen var inte skottad och under snön låg en sten.
– Det är värst på morgonen och under helgledigheter, då är det sällan plogat. Kommer man fel i en snövall är det kört, säger Johnny Spåls som kör bilen.
Han svänger försiktigt in på en liten snårig väg i ett bostadsområde och stannar framför ett soprum. De hoppar ur bilen och drar de tunga kärlen på små hjul genom djup snö fram till bilen.
– Vinter och sommar är som natt och dag för oss. Det blir mycket övertid på vintern, annars hinner vi helt enkelt inte med det vi ska, säger Conny Bomin.
De måste pulsa genom snö på dagarna och arbetet blir tyngre. Ibland fryser snön till is innanför arbetsdräkten.
– När jag kommer hem måste jag lägga mig i ett varmt bad eller ta en dusch i en halvtimme och tina upp. Man är helt slut, det sociala livet försvinner helt så familjen blir ju lidande, säger Conny Bomin.
På vintern arbetar de i snitt en till två timmar övertid om dagen. Och ska de vara lediga en dag som trettondagen måste de själva jobba in det först, glaset måste ju hämtas.
– Det är trist att snötillägget tagits bort, förut fick man lite extra betalt om det var mycket snö, säger Johnny Spåls.
På fackförbundet Transport är man väl medveten om arbetsmiljöproblemen under vintern.
– Detta är ett generellt problem och vi arbetar hela tiden för att förbättra sophämtningen. Problemet är att det inte är några fastighetsägare som vill prioritera sophämtningen och kanske avvara två parkeringsplatser för att skapa bättre dragavstånd, säger Robert Hansson, regionalt skyddsombud på fackförbundet Transport.
Några strejker har han inte hört talas om, men om det ser riktigt dåligt ut har det hänt att man satt ett stopp, för att det är omöjligt att arbeta ur arbetsmiljösynpunkt. Men då brukar problemen åtgärdas fort. Riskerna i arbetet är många. Tidigare denna morgon fick Johnny Spåls en flaska i huvudet, som flög upp när han tömde kärlet i bilen.
När folk slänger i en påse med glasflaskor innebär det mycket extraarbete och ökad risk för miljöarbetarna att skära sig.
– Att rensa bort plastpåsar och annat som kommit fel tar säkert 20 procent av vår arbetstid, säger Johnny Spåls.