När Swedac i veckan drog in ackrediteringen för en del av laboratoriet vid Akademiska sjukhuset så kom det inte som en blixt från en klar himmel. Swedac har tidigare funnit avvikelser vid flera tillsynsbesök. Det är i sig inte anmärkningsvärt. Det är vanligt att det dyker upp avvikelser när Swedac gör tillsyn av ackrediterade laboratorier. Det som varit besvärande för Akademiska laboratoriet är att avvikelserna inte har rättats till.
– Vi hittar i stort sett alltid avvikelser när vi är ute och gör tillsyn. Det är en del av det löpande kvalitetsarbetet. Tanken är att avvikelserna ska leda till förbättringar i verksamheten. Det är när samma avvikelser återkommer som vi ser att åtgärderna inte har varit tillräckliga. Då granskar vi extra, säger Elisabeth Halllin-Bergvall, avdelningschef på Swedac.
Det är brister vid tillsynen som gjordes i mars 2024 som är orsaken till det extra tillsynsbesök som gjordes i december och som sedan ledde fram till att ackrediteringen drogs in.
Av beslutet från Swedac framgår det att man då hittade brister i den interna hanteringen av avvikelser som noterades redan vid en tidigare tillsyn 2022 och som fortfarande inte hade åtgärdats.
I det svar Akademiska sjukhuset skickat till Swedac inför beslutet konstaterar sjukhuset att man inte identifierat någon direkt negativ effekt på patientsäkerheten, men att "vi är fullt medvetna om att flera företeelser som nu är under åtgärd ökar risken för att sådana händelser kan inträffa".
Torbjörn Åkerfeldt, medicinskt ledningsansvarig vid den aktuella avdelningen, säger dock att man inte konstaterat att antalet fel ökat på grund av bristerna, och inte heller att det lett till några felaktigheter i vården.
– Det skickas ut felaktiga svar från alla laboratorier. I en majoritet av de fallen beror det på hur proverna har hanterats innan det kom till laboratoriet. Rent teoretiskt skulle ett felaktigt provsvar kunna leda till en felbehandling, men när det rapporterats avvikelser i vården till följd av felaktiga provsvar så har det inte varit kopplade till den kritik vi har fått nu, säger han.
Patrik Puhony, områdeschef för det område inom Akademiska sjukhuset där laboratoriet ingår, säger att arbetet med att åtgärda bristerna nu har högsta prioritet.
– Det är en kritisk verksamhet för hela sjukhuset, och även för andra sjukhus, säger Patrik Puhony.
Varför har man inte åtgärdat bristerna tidigare om det har högsta prioritet?
– Jag började här i oktober så jag kan inte svara på hur det gjorts innan. Men jag tror att man har gjort sitt yttersta för att hinna med. Men det är en komplex verksamhet där det är ett enormt tryck. Vi lämnar ungefär 35 000 analyssvar per dag och de flesta är akutbeställda och ska svaras ut inom en timme.
Flera personer vittnar om att det varit svårt att rekrytera personal till den avdelning inom laboratoriet som nu har problem. Verksamheten är i gång dygnet runt, och arbetsmiljön är krävande.
Om bemanningen inte räcker för att klara uppgiften, varför ser man inte till att lösa det på andra sätt?
– Vi skickar saker till externa laboratorier. Men här handlar det om stora volymer där mycket ska svaras ut inom kort tid, vilket gör det svårt. Men vi tittar ju på alla möjliga lösningar eftersom det här är systemkritisk verksamhet.
Har andra sjukhus sagt att de inte vill skicka patienter till Akademiska på grund av detta?
– Vi har en bra och konstruktiv dialog med de andra sjukhusen. Men jag kan inte kommentera de diskussionerna.