Förvaltningsrätten i Uppsala får kritik av JO

Förvaltningsrätten i Uppsala tar 35 procent längre tid på sig att klubba ett mål, jämfört med rikssnittet. Oacceptabelt, anser JO om ett mål som det tog domstolen 15 månader att avgöra.

"Jag kan konstatera att handläggningstiden överskridit vad som varit rimligt och acceptabelt". Så skriver JO om ett mål om ledsagarservice som det tog förvaltningsrätten 15 månader att avgöra.

"Jag kan konstatera att handläggningstiden överskridit vad som varit rimligt och acceptabelt". Så skriver JO om ett mål om ledsagarservice som det tog förvaltningsrätten 15 månader att avgöra.

Foto: Jessica Gow

Uppsala2023-04-10 05:00

I fallet med 37-åringen som överdrev sitt funktionhinder hade Uppsala kommun sluppit betala ut stora summor om Förvaltningsrätten i Uppsala avgjort målet snabbare. Asal Gohari, (S), ordförande i kommunens omsorgsnämnd, är kritisk till att det tog 1,5 år att besluta att 37-åringen inte hade rätt till assistansersättning. Under tiden fortsatte utbetalningarna från kommunen med drygt 100 000 kronor per månad.

undefined
Förvaltningsrättens handläggningstider måste kortas ner, tycker Asal Gohari (S), ordförande i omsorgsnämnden i Uppsala kommun.

– Tills målet var avgjort hade kommunen inget annat val än att betala ut ersättningen, säger Asal Gohari. 

Hon menar att den utdragna handläggningen på förvaltningsrätten skadat både kommunen och 37-åringen. Kommunen blev av med pengar som det nu kan bli svårt att få tillbaka medan 37-åringen krävs på en mycket stor återbetalning.

undefined
Under de senaste åren har JO flera gånger kritiserat Förvaltningsrätten i Uppsala för långa handläggningstider.

Att kommunen på eget bevåg skulle ha dragit in ersättningarna innan ärendet var färdigutrett av domstolen var aldrig ett alternativ, framhåller Asal Gohari.

– Låt oss säga att kommunen stoppat utbetalningarna och att domstolen sedan kommit fram till att mannen hade rätt till ersättningen. Det skulle ha försatt honom i en svår situation. Den enda lösningen jag ser på den här typen av frågor är att förvaltningsrätten kortar sina handläggningstider. Även i flera andra ärenden har de varit för långa.

undefined
Om en myndighet fattar ett beslut som sedan överklagas hamnar målet ofta i någon av landets tolv förvaltningsrätter.

2022 hade Förvaltningsrätten i Uppsala de näst längsta handläggningstiderna av landets tolv förvaltningsrätter. För ett genomsnitt av förvaltningsrätterna var 75 procent av ärendena avslutade efter 7,9 månader, men i Uppsala var snittiden 10,7 månader. Det innebär att målen i Uppsala tog cirka 35 procent längre tid än snittet. Även helåret 2021 var Uppsala näst långsammast i landet.

undefined
"Jag kan konstatera att handläggningstiden överskridit vad som varit rimligt och acceptabelt". Så skriver JO om ett mål om ledsagarservice som det tog förvaltningsrätten 15 månader att avgöra.

Justitieombudsmannen, JO, har granskat ett mål om ledsagarservice som handlagts av Förvaltningsrätten i Uppsala. Det tog domstolen ett år och tre månader att avgöra ärendet och i ett beslut från i höstas skriver JO att det "överskridit vad som varit rimligt och acceptabelt."

Christina Maxén, chefsadministratör vid Förvaltningsrätten i Uppsala, skriver i ett mejl till UNT att vissa mål har förtur, exempelvis tvångsomhändertaganden. Det gör att andra mål, bland annat för funktionshindrade (LSS-mål), kan ta längre tid.    

Förvaltningsrätten har fått extra pengar för att arbeta bort ärenden som blivit liggande. Dessutom pågår ett projekt för att beta av de äldsta LSS-målen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!