Doldis i Uppsala växer så det knakar

IP-Only är en offensiv snabbväxare på den nationella internet- och telemarknaden, men en doldis i Uppsala. Affärskonceptet är dataförbindelser med extrem hastighet. Framtidens marknader finns i vardagsrum och på arbetsplatser. "Det vi gör i dag är vad vi ville göra med Utfors för tio år sedan". Det säger vd Svante Jurnell.

I dag är våra största kunder mediebolag som Aftonbladet, SVT, TV4 och Sveriges Radio, men också verkstadsbolag som SSAB, Bosch och Volvo Aero, säger Svante Jurnell.

I dag är våra största kunder mediebolag som Aftonbladet, SVT, TV4 och Sveriges Radio, men också verkstadsbolag som SSAB, Bosch och Volvo Aero, säger Svante Jurnell.

Foto: Patrik Lundin

Uppsala2008-01-13 23:47
Tempot är högt i IP-Only och Svante Jurnell har ont om tid. "Vi växer så det knakar", säger han och ler. Den som tittade i årsredovisningen för 2006 förstår: Omsättningen ökade med 65 procent till 134 miljoner. Vinsten lika mycket. Och bolaget nyanställer kontinuerligt - nära 100 personer förra året. Via hemsidan söks ständigt fler säljare och tekniker för anställning i Stockholm, Malmö, Göteborg och New York.

På gågatan utanför huvudkontoret i centrala Uppsala lägger IP-Only fiberkabel för internettrafik med exceptionell bandbredd och hög prestanda, bolagets kärnverksamhet.
- Vår plan är en kraftig utbyggnad av vårt fibernät i hela landet de kommande åren. Vi har just lagt ny sjökabel till Gotland, lägger en till Finland och planerar nya kablar både till Polen och Tyskland, säger Svante Jurnell.
Han räknar med att bolaget kommer att expandera nätet med 100 mil i år. De mesta i mellersta och södra Sverige. Just nu projekterar IP-Only för en anslutning till SSAB:s huvudkontor i Dalarna, den senaste kunden med stora krav på snabb datakommunikation.

Historien om IP-Only är en framgångssaga i it-sektorn. Bolaget grundades 1999 av Svante Jurnell och kollegan Fredrik Jansson som fyra år tidigare startat internetoperatören Utfors, numera en del av Telenor i Sverige. År 2002 lyckades de köpa loss holländska KPNQwests nationella fiberstamnät som förbinder Stockholm, Malmö, Oslo och Göteborg. Det var mitt i efterdyningarna av it-kraschen. KPNQwest hade gått i konkurs och ingen ville befatta sig med något som hade med internet att göra. Svante Jurnell och Fredrik Jansson hade dock varit med om att bygga nätet under åren i Utfors och förstod dess potential.
-För utomstående var det svårt att värdera nätet som marknaden såg ut då. De som hade kunskap vågade inte köpa och det var svårt att hitta finansiärer, vem ville investera i en bransch som betecknades som död, säger han.

Tillsammans fick de ihop 25 miljoner kronor och slog till. I dag, sex år senare, uppskattar han att IP-Only har ett marknadsvärde på runt en miljard kronor.
- Men vi har haft tuffa år. Vi började när allt var i botten, säger han.
I dag är läget det motsatta. Nätmarknaden växer kraftigt.
- Det vi trodde skulle hända för tio år sedan händer nu och under de närmaste åren kommer behoven av nätkapacitet att växa ännu snabbare, säger Svante Jurnell.
Han ser två starka trender. Den ena är konsumentstyrd. Allt fler bolag vill ha bandbredd på 100 eller 1000 megabit per sekund. Med sådana hastigheter kan de kommunicera obehindrat mellan sina kontor var de än befinner sig i landet.
- Det skapar utrymme för stora rationaliseringar. Man kan skrota de lokala serverparkerna med tekniker och support som man måste ha i dag för sin kommunikation, säger Svante Jurnell.

Den andra stora efterfrågetrenden står konsumenterna för. Utvecklingen mot en integration av datorn och tv:n går snabbt. Inom de närmaste åren kommer folk att överge kabel-tv jacket och konsumera film och tv direkt över nätet.
- Det ställer krav på högre överföringshastighet så vi räknar med att de stora mediebolagen som förser konsumenterna med program kommer att behöva betydligt större bandbredd.
Bland operatörerna är IP-Olny är nästan ensamma om att bygga nya nät i dag. Men Svante Jurnell tror att stora bolag som Telia och Telenor kommer att investera snart igen.
- Att vi ligger i framkant beror på att vi kunde börja från noll men med ett kraftfullt nät i botten. De gamla bolagen sitter med stora organisationer, många anställda, gamla kundrelationer och investeringar i äldre teknik. Vi kan bygga nytt i takt med att efterfrågan ökar. Vi gör inte en investering som vi inte vet kommer att löna sig, säger han.

I början av förra året genomförde IP-Only en nyemission på 80 miljoner kronor. Samtidigt tog bolaget in de första institutionella ägarna.
- Vi tyckte det var dags att ta in ägare med mer ekonomiska muskler. Vi behöver också kapital till den fortsatta nätutbyggnaden. Samtidigt stärker de nya ägarna bolagets trovärdighet i branschen.

UNT: När är det dags för börsintroduktion?
- Det är mycket möjligt att vi går till börsen men inget datum är satt. Vi jobbar för att skapa ett börsfärdigt bolag men att vara noterat på en lista står inte högst på önskelistan. Vi vill ha ett starkt bolag som klarar sig på marknaden.
FAKTA IP-Only

Omsättning 2006: 134 miljoner (81)
Vinst 2006: 15 miljoner (1,2)
Anställda 2007: 110 (53)
Grundat: 1999 av Svante Jurnell och Fredrik Jansson.
Ledning: Vd Svante Jurnell 34 år, uppvuxen i Trollhättan bosatt i Uppsala där han läst teknisk fysik.
Största ägare: Dr. Shamil Chandaria cirka 40 procent, Svante Jurnell cirka 10 procent och Fredrik Jansson cirka 10 procent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!