Dog vid frontalkrock – grannar: Vi har varnat för vägen

Efter frontalkrocken på väg 596 där föraren av en personbil avled, hoppas de boende i området att Trafikverket ska lyssna.

Det var på torsdagen som en man i 75-årsåldern avled efter en frontalkrock på väg 596.

Det var på torsdagen som en man i 75-årsåldern avled efter en frontalkrock på väg 596.

Foto: David Johansson

Uppsala2020-09-11 13:22

Det var på torsdagen som en 75-årig förare avled efter en frontalkrock med en lastbil på väg 596 i höjd med Söderby golfbana väster om Uppsala.

– Det är oerhört tragiskt att det ska behöva hända, men jag är inte förvånad, säger David Lundblad som bott på platsen sedan 2014.

Både han och hans fru har varit nära att bli påkörda vid minst tre tillfällen i samband med att de hämtat barnen vid förskolan, berättar han.

– Det går väldigt fort på den vägen. Den är krokig med mycket svängar. Där olyckan inträffade är enda raksträckan och där sker ofta vågade omkörningar.

Han har varit i kontakt med både Trafikverket och Länsstyrelsen i hopp om att hastigheten ska sänkas. Trafikverket hänvisar till att det är en landsväg där det ska vara 70 kilometer i timmen och enligt deras statistik ska sträckan inte vara nämnvärt olycksdrabbad.

– Det är svaret jag fick. De har mätt upp att snitthastigheten är 84 kilometer, men då har de också satt mätpunkterna där det inte går så fort, säger David Lundblad.

– Ska man verkligen behöva vänta till någon dör innan man gör något åt det? 

Han tycker att de borde agera förebyggande istället för att agera efteråt.  

Senaste åren har fler hushåll tillkommit på platsen och David Lundblad tycker det är dags att ompröva hastighetsbestämmelsen.

undefined
Boende i området har varit i kontakt med både Trafikverket och Länsstyrelsen i hopp om att hastigheten ska sänkas.

Mats Olhans, olycksutredare på Trafikverket säger dock att han inte kan lova en ändring på grund av den här olyckan.

– Det är inte säkert. Det är en omfattande procedur innan hastigheten ändras på en väg. Mitt jobb är att utreda den här olyckan. Jag ska titta på om infrastrukturen är bra, på vägen och sidoområdena, om det är faktorer som orsakat olyckan.

I nuläget säger han att det är för tidigt att ge något utlåtande, då arbetet precis inletts. För Trafikverket räknas väg 596 som en mindre landsväg och den tillhör inte heller de mest olycksdrabbade i landet. 

Måste fler personer dö för att ni ska överväga en hastighetssänkning?

– Nej, så är det absolut inte. Men vi måste prioritera där det är mest trafik och flest tillbud. Det är tråkigt när det blir så här och att det inte finns mer resurser, säger Mats Olhans. 

I slutändan är det inte heller Trafikverket som bestämmer om en hastighet ska ändras på en väg, utan det är Länsstyrelsen som är yttersta beslutsorgan.

Polisen har inlett en teknisk undersökning av fordonen. I nuläget finns ingen brottsmisstanke om torsdagens trafikolycka.

Karta: Söderby Golf
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!