David Lundblad och hans familj stormtrivs i huset vid väg 596, några kilometer sydväst om Uppsala, ungefär i höjd med Vårdsätra. Men olyckorna är många, berättar han, framförallt eftersom många bilister kör långt över hastighetsbegränsningen på den smala landsvägen.
– Jag har bosatt mig vid en väg, ja absolut, men jag bosatte mig vid en 70-väg, inte vid en 100-väg, säger han.
I dikena längs med vägen visar David Lundblad hur skrotdelar ligger kvar efter gamla bilolyckor. Några meter längre bort ligger den björk som kördes ner under måndagens olycka då en buss körde av vägen ut på en åker, och ett stenkast längre bort finns en av de många telefonstolpar som körts sönder.
– Det står ju bilar lite här och var, speciellt när det är halt. Det är ju orimligt att det ska ryka telefonstolpar stup i ett.
I september 2020 inträffade en dödsolycka på vägen när en personbil frontalkrockade med en lastbil i höjd med Söderby golfbana och föraren i personbilen avled. Olyckan inträffade bara några hundra meter från David Lundblads hus. Men de flesta av olyckorna rapporteras inte in, säger han.
– Har man kört av vägen och tar sig upp ur diket genom att man får hjälp upp av bönderna här så rapporteras det ju inte in. Men lik förbannat är det ju någon som kört av vägen, och de kunde lika gärna ha kört in här på vår gård.
Föräldrar i samhället Näs Focksta lyckades få till att skolbussen numera åker hela vägen in i samhället i stället för att stanna vid en ficka längs väg 596, eftersom det innebar en så stor olycksrisk att låta barnen gå i närheten av vägen.
Själv berättar David Lundblad att han och hans fru vid flera tillfällen varit nära att bli påkörda, bland annat när de väntat på bussen.
– På den tiden min fru tog bussen höll hon på att bli överkörd för att det var en bil som kom ur kurvan och tappade fästet och snurrade ner i diket bredvid henne. Därför tar vi bilen nu i stället, båda två. Man vill ju inte gärna gå längs vägen.
Kommunpolitiker har tagit upp olycksrisken på sträckan tidigare, och David Lundblad har själv varit i kontakt med Trafikverket och påtalat att sträckan är farlig och olycksdrabbad, med förhoppningen att något ska göras. Men han har fått som svar att vägen är för glest trafikerad för att sätta upp fartkameror.
Han vill se en sänkning av hastighetsbegränsningen på vägen, och har varit i kontakt med länsstyrelsen som ansvarar för hastighetssänkningar.
Rickard Dunker är länsjurist och säger till UNT att de haft flera ärenden uppe på sträckan, och att man gjort utredningar där man hört såväl polisen som Uppsala kommun, senast 2018. Då kom man fram till att vägen inte stack ut nämnvärt i antalet olyckor eller andra förhållanden som kunde göra sträckan farlig. Slutsatsen blev att hastigheten på vägen därmed inte skulle sänkas.
Han säger dock att olycksstatistik alltid är svårtolkad, och att det kan förekomma mörkertal eftersom de exempelvis endast kunnat titta på statistik där polisen ryckt ut. De är öppna för att undersöka sträckan igen:
– Kommer det in ett klagomål på att hastighetsreglera en sträcka gör vi alltid en koll: Hur ser det ut i dag, är de här bedömningarna fortfarande aktuella, har man gjort något som gör att trafiken ändrats? Man kan alltid inkomma med förslag till oss med åtgärder man vill se, säger han.