DO: Arbetsgivare bör inte föbjuda andra språk
Arbetsgivare bör inte kräva av sina anställda att de bara ska tala svenska på arbetet. Det anser Ombudsmannen mot etnisk diskriminering.- Det kan vara direkt förtryckande att man inte får växla några ord på sitt modersmål, säger Ann-Christin Hartman på DO.
Enligt DO är fallet inte unikt. Till DO:s jourtelefonnummer är det vanligt att anställda ringer och berättar att deras arbetsgivare infört policydokument med krav på att man bara får tala svenska på arbetsplatsen..
— De som ringer till oss undrar om arbetsgivaren får göra så här, säger Ann-Christin Hartman som är chef för tillsynsenheten.
DO anser att arbetsgivare har rätt att utfärda generella bestämmelser om svenska som arbetsspråk, men de kan inte förbjuda till exempel finska på fikarasten.
DO varnar för att en språkpolicy kan leda till att enskilda diskrimineras.
— Arbetsgivaren måste kunna motivera skälet. Det ska vara kopplat till krav i arbetet. Det händer att vi får se policydokument där vi kräver att arbetsgivaren förklarar sig, säger Ann-Christin Hartman.
Hon påpekar också att arbetsgivaren ska jobba med insatser mot diskriminering.
— Historiskt har det i Sverige funnits minoritetsgrupper som inte fick tala samiska eller finska i arbetslivet. Om arbetsgivare såg sin egen historia så skulle de förstå att det här inte är så lyckat.
Paula Jonsson, utredare på DO:s tillsynsenhet, berättar om ett företag som arbetade med telefonförsäljning och som införde krav på svenska som arbetsspråk. Kravet skulle gälla även i kontakter med kunder som inte talar svenska.
- På en sådan arbetsplats är det lite väl ogenomtänkt med ett generellt förbud.
Paula Jonsson tycker att arbetsgivaren först ska tänka efter varför man vill utfärda ett förbud.
— Ett generellt förbud slår tillbaka. Det blir dålig stämning och folk blir irriterade. Och det kan bli diskriminerande i enskilda fall.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!