Digitalt ledstjärnan för Marknadsmedia

Mediebyrån Marknadsmedia har vuxit ordentligt. Nu är verksamheten helt och hållet digitalt inriktad. I sommar har allt som har med tryckt material att göra avyttrats.

Marknadsmedia
Koncernchef Magnus Hasselteg

Marknadsmedia Koncernchef Magnus Hasselteg

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2013-09-19 14:24

Företaget grundades 2001 av Uppsalabon Magnus Hasselteg. Det hela började med en gratis bröllopstidning.

– Jag hade själv gift mig ett par år tidigare. De bröllopstidningar som fanns då riktade sig i huvudsak till kvinnor, det var mycket trender och mode. Jag tänkte att man kunde rikta sig till båda parter. Hur fixar man allt det praktiska – kläder, budget med mera? Kort och gott en handbok i bröllopsbestyr, säger Magnus Hasselteg.

Fram till 2005 arbetade Magnus Hasselteg i stort sett själv med tidningen, men då tog han kontakt med ett par kolleger från tiden som telefonsäljare åt Företagsfakta för att höra om de var intresserade av att arbeta med honom. Och det var de.

Man började producera bilagor åt Dagens Nyheter och Dagens Industri och den säsongsbetonade bröllopstidningen lades ned några år senare. Företaget växte och fler personer anställdes.

Verksamheten huserade de första åren i Kristallen i Fyrislund. 2008 var man utspridda på fyra olika lokaler och det var dags att se sig om efter något eget. Några hundra meter i sydostlig riktning hittade de en industrilokal på Stålgatan.

– I den stod en grävmaskin och en schaktmaskin. Vi rev ut allt och byggde om. Det tog tid och blev dyrt men det blev bra till slut, säger Magnus Hasselteg.

2008 utsågs Marknadsmedia till Gasellföretag av tidningen Dagens Industri för sin snabba ökning. Och både 2010 och 2011 tog Marknadsmedia hedrande elfte- och åttondeplatser på Tillväxtlistan, en rankning av snabbväxande uthålliga företag. Mellan 2004 och 2010 växte företaget med drygt 65 procent årligen.

Men redan i slutet av 00-talet märkte Magnus Hasselteg att printverksamheten började tappa fart och Mediaview som hjälper kunderna med digital marknadsföring grundades.

– Tidningshusen som lever även av prenumerationsintäkter påverkas inte lika snabbt men för oss som enbart är beroende av annonsintäkter blev det kännbart. Marginalerna krympte snabbt, och de senaste två åren har vi inte tjänat något på printverksamheten, säger han.

Sagt och gjort. I somras såldes tidnings- och bilageproduktionen och som en naturlig följd även företagets bildarkiv. Därmed är Marknadsmedia helt och hållet en digital verksamhet med Mediaview som det stora lokomotivet i koncernen. Mediaview växer med 30–50 procent per år och har fått en ny vd i Arash Gilan som gjort en kometkarriär på Marknadsmedia. Små och medelstora kunder är största målgruppen

– Vi är Sveriges största byrå i vår bransch och har närmare 1 000 kundkonton, säger Magnus Hasselteg.

De tre övriga verksamheterna i koncernen är Kenzaku, MXM Com och Searchmint. Kenzaku betyder sök på japanska och är specialiserat på sponsrade länkar. Bolaget är den näst största verksamheten i Marknadsmedia och är Googles största kund i Sverige. MXM Com är en kommunikationsbyrå med 15 anställda och det fjärde benet utgörs av nystartade Searchmint med kontor på Stureplan i Stockholm. Där arbetar än så länge bara två personer och verksamheten är en renodlad sökmotoroptimering.

Bland tillväxtdiplomen på en hylla finns även diplom som röjer engagemang för barn, bland annat mot mobbning. Ett särskilt engagemang har Magnus Hasselteg för projektet LoveNepal som går ut på att rädda flickor från det kastlösa Bidifolket undan prostitution. Flickor säljs redan vid sju års ålder som sexslavar och så gott som alla kvinnor är av traditionen dömda till prostitution.

– Jag har själv varit där och det var hemska saker man fick se, säger han.

Marknadsmedia finansierar i dag ett hem för 30 flickor som räddats undan trafficking, och Magnus Hasselteg har även engagerat sina anställda. För varje flicka en anställd i företaget blir fadder för, så betalar företaget för ytterligare en. Målsättningen är att rädda lika många flickor som företaget har anställda, det vill säga ett 70-tal.

Företag med cirka 70 anställda

Namn: Marknadsmedia Holding AB
Verksamhet: Hjälper kunder med digital marknadsföring och kommunikation.
Koncernbolag: Mediaview ca 80 miljoner i omsättning, Kenzaku 45 miljoner, MXM Com 10-12 miljoner och Searchmint.
Antal anställda: Ca 70
Omsättning: ca 140 miljoner kronor

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!