Uppsala city ska vara som ett vardagsrum för stans alla invånare. Öppen dygnet runt och tillgänglig för alla. Därför är det extra viktigt att invånarna känner sig trygga när de vistas i centrum.
Det säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan AB.
– Vi vill att Uppsala ska vara rent, snyggt och tryggt. Att folk ska vara trevliga mot varandra och rädda om den fina stad vi har. Restauranger, kaféer och butiker är också en viktig del och bidrar till en levande och trygg stadskärna. Under 2019 är ett av våra fokusområden, att tillsammans med kommunen och polisen, fortsätta arbeta för att Uppsalaborna ska känna sig trygga i stan oavsett tidpunkt på dygnet.
Senaste tiden har mycket av det mediala fokuset varit på den kriminalitet som förekommer i city.
– Nu när vi har tagit bladet från munnen och pratar mer öppet om stök i stan kan det upplevas som det blivit en stor ökning, men så skulle jag inte säga att det är. Däremot känns det bra att de problem som finns tas på allvar. Att vi fick patrullerande ordningsvakter i stadskärnan visar att man tar tag i problem som finns.
Uppsala citysamverkan har en pågående dialog med butikerna i stan för att höra sig för i vilka områden de tycker att tryggheten behöver öka.
– Jag pratar exempelvis med butiksägare och personal för att höra hur de som verkar i stadskärnan mår. Finns det gator de upplever som otrygga kvällstid, behövs det bättre belysning? Sen kommunicerar jag deras synpunkter till polisen och kommunen så att det blir en enkel och tydlig kommunikation där vi tillsammans hittar lösningar. Vi jobbar mycket med att förenkla kommunikationen. Svensk handel har exempelvis en gratis app där butikspersonal snabbt kan polisanmäla stölder.
Lisa Thörn berättar att de två områden i stadskärnan som man fokuserar extra på att öka tryggheten kring, är Påvel snickares gränd och Stora torget.
– Vi tittar även på vilka områden som kan komma att kameraövervakas framöver. En ansökan är gjord och vi inväntar svar, men beslutet ligger hos Datainspektionen.
Ytterligare en utmaning som Uppsala centrum står inför är konkurrensen från den digitala handeln.
– I dag kan den fysiska handeln inte konkurrera om priset på varorna. Därför behöver cityhandeln tänka nytt. Utformningen av butikerna, värdskap och det personliga bemötandet blir allt viktigare.
Lisa Thörn ser ändå att Uppsala klarar sig bra i konkurrensen och att de fysiska butikerna i stan kompletterar nätbutikerna.
– Redan nu kan du hämta varor du köpt på nätet i butik och få hjälp av personalen att byta till rätt storlek. Det är ju bättre för kunderna att få personlig service på plats än att stå i kö hos paketutlämningen. Jag tror också vi kommer få se mer liknande koncept i Uppsala framöver som H&M:s nya butik, med ett fik i anslutning.
Undersökningar visar att ungdomar dricker mindre och fikar mer, och därför tycker Lisa Thörn att fler mötesplatser i stan är viktiga.
– Unga vill kunna träffa kompisar samtidigt som de kan surfa på sina mobiltelefoner. Vi har redan platser i stan med gratis wifi, men kommer att utöka det ytterligare med fler sammanhängade accesspunkter utomhus. Vi märker också att folk är stolta över sin stad och tar bilder vid olika ljusinstallationer. Det blir helt enkelt viktigt att satsa på saker som är estetiskt tilltalande och skapa en Instagramvänlig stad.
Konkurrensen kommer inte bara från webbutikerna utan även från exempelvis Gränby centrum. Ett ökat miljötänk minskar också efterfrågan på handeln. Känner du oro inför Uppsala citys framtid?
– I Uppsala ser vi inte det konkurrenskrig mellan city och köpcentrum som förekommer i andra städer. Uppsala är en så pass stor stad och de olika delarna drar olika kunder. Bilburna kunder väljer oftare Gränby centrum, men vi har fortfarande full beläggning i stan. Jag tror att staden klarar av att ha alla delar. Uppsala växer, vi har god inflyttning och tillväxt och ska se till att samverka med alla så att stadskärnan fortsätter växa.
Att konsumenterna tänker alltmer på miljön tycker Lisa Thörn är bra.
– Jag tror inte att folk kommer sluta konsumera, men jag tror konsumenterna blir mer eftertänksamma. När årets vara är en begagnad sak så påverkar det inte så mycket mer än att man kanske tänker till lite extra. Framöver tror jag att detaljhandeln kommer behöva tänka till kring exempelvis reor och matcha det hållbarhetstänk som kunderna mer och mer efterfrågar.