Dieselpriset når nya höjder
Rekordhöga dieselpriser gör att det i numera princip är lika dyrt att tanka diesel som bensin. Kunderna på Uppsalas bensinmackar verkar dock överlag foga sig i de höga dieselpriserna.
- Det har bara hänt tre gånger tidigare, under 2006, att dieseln kostat lika mycket som eller mer än bensinen, säger Tomas Nilson, talesman i drivmedelsfrågor på Motormännen.
Det som driver upp dieselpriset är framför allt en ökad efterfrågan i expanderande ekonomier som Kina och Indien.
- I Sverige använder vi dessutom en högre dieselkvalitet än i Europa. Den tillverkas bara vid några få raffinaderier. Uppgången i försäljningen av dieselbilar i Sverige gör att efterfrågan på den här dieseln ökar.
Hos OK-Q8 på Årstagatan har det höga dieselpriset i kombination med det ständiga priskrigandet om bensinkunderna gjort att dieseln stundtals varit dyrare än bensinen de senaste veckorna.
- Företagskunderna säger inte så mycket, eftersom de har särskilda avtalspriser. Men privatpersonerna är desto mer högljudda. Många undrar hur det har kunnat bli så här, särskilt med tanke på att diesel ju anses mer miljövänligt, säger Andreas Ramsell, biträdande stationschef.
På flera andra stationer verkar dock intrycket vara att kunderna blivit ganska luttrade när det gäller höga drivmedelspriser.
- Jag tycker inte att folk reagerar längre, oavsett vad det kostar, säger Kjell Bergström på Statoil på Gamla Uppsalagatan.
För Motormännen, som framgångsrikt lobbat för lägre fordonsskatter på dieselbilar, har ett huvudargument varit dieselbilarnas lägre koldioxidutsläpp. Tomas Nilson är dock inte bekymrad över att det höga dieselpriset gör det mindre fördelaktigt att byta till dieselbil.
- Det är fortfarande så att man kommer 20-25 procent längre på en liter diesel än på en liter bensin, även om man betalar lika mycket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!