– Det är jättekul. Det är en fjäder i hatten och visar att vi gör saker rätt, säger vd:n Simon Uhrberg, som har varit med sedan starten 2007.
Han var då anställd på företaget Åmic som blev uppköpt. I den vevan bröts den del som blev Sigolis loss.
En enkel beskrivning av vad företaget gör: En kund, ofta inom bioteknik, är i behov av en funktion som kräver små strukturer med hög precision.
Sigolis inleder med att skapa strukturerna i kisel genom ett antal etsprocesser. De överförs till nickel som bildar ett verktyg. Verktyget används sedan för att skapa plastkomponenter, vanligen genom formsprutning, med den mycket exakta strukturen. Sedan följer ofta fler steg för att göra produkten klar.
– Nyckeln är att vi är duktiga på att ta fram design för en funktion och därefter tillverkningsprocessen för att skapa verktygen, förklarar Simon Uhrberg.
Produktionen av polymerkopiorna görs i en apparat liknande en cd-press. Kapaciteten är alltså hög.
– Vi kombinerar cd-industrins kapacitet med kiselindustrins precision, säger Simon Uhrberg.
Inom ett år ska företaget ha utökat produktionsmöjligheterna och anställt ytterligare några personer. Den främsta anledningen är ett lyckat samarbete med Stockholmsföretaget Scibase om en ny diagnosmetod för hudcancer.
– Man kan på ett billigt, snabbt och lätt sätt ta reda på om en person har hudcellsförändringar, förklarar Simon Uhrberg.
Sigolis del i samarbetet är en liten elektrod i guldbelagd plast som blir förbrukningsmaterial i Scibases apparat.
– Det här är utan tvekan den produkt som har störst potential. Det är fantastiskt kul.
Sigolis marknad är huvudsakligen den europeiska, med relativt få konkurrenter.
– De vi konkurrerar med tillverkar ofta slutprodukten direkt i glas eller kisel. Våra metoder är mycket mer ekonomiska redan vid en begränsad volym, men på större volymer är de dramatisk bättre.
Simon Uhrberg berättar att Sigolis har haft framgång trots liten marknadsföring. Men nu, med tanke på den väntade expansionen och Bona Postulata-priset kan det vara dags att tänka lite på det också.
– Vi får försöka skryta lite med det när vi talar med kunderna.