Det vill ha svar på frågan varför

Detektivarbetet som förhoppningsvis ska leda fram till orsaken till helikopterkraschen i Heby 21 juni bedrivs på Uppsala garnison. I en hangar lägger Statens haverikommission det tekniska pusslet.

Lars-Peter Peltomaa undersöker helikoptern.

Lars-Peter Peltomaa undersöker helikoptern.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2005-06-28 00:00
Ena framrutan är borta, en sidoruta är tydligt svedd av elden. Samtliga rotorblad är avskalade. På betongplattan: säten, alltjämt insmetade med släckningsvätska, ett par glasögon och dörrar. Lite längre bort ligger stjärtbommen.
Första tanken är inte att det går att få upp maskinen i luften.
— Tekniskt är det fullt möjligt, men om det är ekonomiskt försvarbart att reparera den är en annan femma, säger Dan Åkerman som är flygteknisk utredningschef på Statens haverikommission.
På måndagen inledde han den tekniska undersökningen tillsammans med kollegerna Tobias Björkman och Lars-Peter Peltomaa.
Dan Åkermans bild är att helikoptern " inte är någon rishög".
— Nej, det här är inget skrot, allt ser fräscht ut, säger han men understryker att det handlar om ett första allmänt intryck.
Tobias Björkman gräver efter ett oljefilter i den högra motorn. Det ser lite vanskligt ut när ena gummistöveln trycks mot en glasskärva i framrutan. Stödpunkten känns inte optimal.
— Nej, här krävs en speciell teknik som man bara får av erfarenhet, pustar Tobias Björkman sedan han öppnat en kåpa på den övre fronten i jakten på filtret.
Lars-Peter Peltomaa tar vid från ett annat håll.
Bränslesystem, smörjsystem, startmätarsystem och elektronik. Allt ska gås igenom in i minsta detalj för att om möjligt hitta fel och brister som kan ge ledtrådar till varför olyckan ägde rum den där tisdagsförmiddagen i centrala Heby.
Dan Åkerman vill inte spekulera.
— Vi sysslar inte med sådant, vi säger ingenting, säger han.
Och den som vill veta få ge sig till tåls. Om ett halvår, i bästa fall, levereras haverikommissionens rapport.
— Vi hoppas hitta den felaktiga biten, men vi kanske inte kommer dit, säger Dan Åkerman.
Till det tekniska pusslet ska det fogas ett operativt läggspel. I dag hörs ombordvarande.
— Vad de har registrerat och hur de uppfattat pilotens manövrering är förstås intressant, säger Dan Åkerman.



Bakgrund
Det var den 21 juni i år som en helikopter av typen M1-2, enligt uppgift tillverkad i Polen 1979, kraschade på Huddungevägen i Heby. Den litauiskregistrerade helikoptern skulle flyga Carl Zetterlund till hans 100-årsfirande i Stockholms skärgård. Kort efter starten kolliderade ekipaget med en lyktstolpe sedan den guldgula helikoptern förlorat höjd.
Alla sex personer som var ombord på helikoptern skadades när den föll i marken från några meters höjd. Allvarligast skadad blev 100-årige Carl Zetterlund från Heby som avled under natten till midsommaraftonen.
I går startade Statens haverikommission en teknisk utredning av olyckan. Helikoptern, som saknade tillstånd för den typen av flygning den användes till 21 juni. Händelsen är polisanmäld.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!