Det hjälper att klicka

Den som går in på UNT:s webbsida under veckan bidrar med tio öre till Musikhjälpen. Det låter lite men kan bli mycket.

Foto: Pär Fredin

Uppsala2014-12-08 07:00

Inför att Musikhjälpen skulle komma till Uppsala funderade UNT:s medarbetare på vad mediehuset kunde göra för att bidra. Då kläcktes idén att varje unik besökare på webbsidan ska generera ett bidrag till insamlingen. Det landade på tio öre per besökare.

– Tio öre låter så jäkla lite, men om vi leker med tanken att alla Uppsalabor besöker vår webbsida under den här perioden blir det en ansenlig summa, säger Therese Löfgren, event- och sponsorasvarig.

Eftersom veckan med Musikhjälpen är späckad med musik så kommer UNT:s kulturredaktion att ligga i.

– Det här är ett stort arrangemang för Uppsala och vi vill ha en rik och kvalificerad bevakning av det. Vi ska göra så bra journalistik att folk som går in på vår hemsida både känner sig glada för att ge och får något tillbaka, säger Kristina Lindquist, kulturchef på UNT.

Musikhjälpens insamling går i år till hiv-prevention.

– Hiv har varit så stigmatiserande och skambelagt så det känns underbart med ett brett folkligt arrangemang kring det, säger Kristina Lindquist.

Musikhjälpen 2014

Varje dag uppmärksammar vi ett lokalt initiativ som samlar in pengar till Musikhjälpen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om