– Även om klagomål mot telekombranschen toppar även i år så har det ändå minskat jämfört med förra året. Vi upplever också att den aggressiva försäljning som var unikt stor i Uppsala 2014 har minskat, säger Kristina Lundkvist, konsumentrådgivare vid Uppsala kommun.
De tre företag som toppar klagomålsstatistken 2015 är 3, Com Hem och Tele2. Det rör allt från konsumenter som anser att de blivit lovade saker som inte har blivit uppfyllda, till att ett abonnemang inte fungerar eller telefonen har gått sönder.
På fjärde plats följer Elgiganten som fick 20 klagomål riktade mot sig 2015.
– Det man kan säga om Elgiganten är att vi upplever att vi har en väldigt bra dialog med dem. De ringer ibland till oss för att de vet att konsumenterna varit i kontakt med oss. Det skulle vi önska att fler bolag gjorde, säger Kristina Lundkvist.
Det är ingen överraskning att stora, kända bolag toppar listan. Företag med få kunder har en mindre risk att ta sig upp till toppen av klagomålsstatistiken.
– Men det är så klart inget man ska använda som en ursäkt. Oavsett om det är ett stort eller litet bolag ska du följa lagen och hantera dina kunder väl, säger Kristina Lundkvist.