Då kan du få pengarna tillbaka i tågkaoset

Tågstrulet fortsätter in i julhelgen. Är du trött på att inte komma fram i tid? UNT har rett vad som gäller för att få ersättning när tågen inte går som de ska.

Det är inte helt lätt att förstå när och hur man kan få ersättning för inställda avgångar. I artikeln reder UNT ut vad som gäller.

Det är inte helt lätt att förstå när och hur man kan få ersättning för inställda avgångar. I artikeln reder UNT ut vad som gäller.

Foto: Adam Wrafter

Uppsala2021-12-21 17:00

De senaste veckorna har varit tuffa för tågtrafiken i Uppsala och problemen ser ut att följa med in i julhelgen. Bland annat har SJ ställt in 54 avgångar från den 21 december fram till julafton med anledning av personalbrist.

Det är något som kan ställa till det för de som ska resa bort under julhelgen, men även för alla som pendlar i regionen.

Men vad har man egentligen rätt till om tåget inte går som planerat?

UL:s, SL:s och SJ:s resenärer kan ansöka om förseningsersättning om de blivit minst 20 minuter försenade till sin slutdestination, och ersätts då med 50 procent av biljettpriset. Har man blivit mer än 40 minuter försenad uppgår ersättningen till 75 procent av biljettpriset, och om man anlänt till sin slutdestination mer än en timme efter utsatt tid kan man få hela biljettsumman tillbaka. 

För SJ:s del gäller dessa ersättningar räknat mellan tågets första och sista station på sträckor kortare än 150 kilometer, till exempel mellan Uppsala och Stockholm. Rör det sig om sträckor längre än 150 kilometer krävs det minst en timmes försening för att få tillbaka 25 procent av biljettpriset, eller två timmar för en ersättning om 50 procent av biljettpriset.

Många som pendlar i tågtrafiken reser med en så kallad Movingobiljett, vilket är en periodbiljett som gäller för både regionala tågresor och resor i den lokala kollektivtrafiken. Drabbas man av en försening eller ett inställt tåg har man rätt att söka ersättning hos det tågbolag som biljetten är köpt hos.

Om man efter de senaste veckornas tågkaos inte är nöjd med sin Movingobiljett går det också att få pengarna tillbaka. Detta om trafikutbudet har ändrats så pass mycket att det inte gick att förutse innan man köpte biljetten. Man har då rätt till återbetalning för den tid som återstår av biljetten.

undefined
Om tåget riskerar att bli över 20 minuter sent kan man få taxiresa betald av sitt tågbolag.

Om tåget riskerar att bli över 20 minuter sent kan man få taxiresa betald av sitt tågbolag. UL och SL ersätter taxiutlägg upp till 1 190 kronor medan SJ:s maxtak uppgår till 1 183 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!