Det har du rätt till när resan ställs in

Många vänder sig nu till Konsument Uppsala med frågor om evenemang och resor som ställts in till följd av corona. "Stå på dig och kräv pengarna tillbaka", säger konsumentrådgivaren Malin Thonäng.

Konsument Uppsala får många frågor kopplade till coronaläget. "Vissa vill bara bolla sitt ärende medan andra vill ha hjälp av oss att kontakta företag", säger konsumentrådgivaren Malin Thonäng.

Konsument Uppsala får många frågor kopplade till coronaläget. "Vissa vill bara bolla sitt ärende medan andra vill ha hjälp av oss att kontakta företag", säger konsumentrådgivaren Malin Thonäng.

Foto: Anna Bergman

Uppsala2020-05-28 21:00

På Konsument Uppsalas drop in-rådgivning på stadsbiblioteket har ett plexiglas satts upp på rådgivarnas skrivbord och besöksstolarna har flyttats bakåt. Men det är inte den enda förändringen som skett där till följd av virusutbrottet.

– Många av frågorna vi får nu är relaterade till corona och vad man har rätt till som konsument när resor och evenemang ställs in, säger Malin Thonäng.

Oavsett om man har betalat för ett motionslopp som inte blir av, en konsert som flyttats fram eller ett semesterhus i Italien som man inte kan resa till är svaret detsamma enligt Malin Thonäng: Konsumenten har rätt att få sina pengar tillbaka. 

– Grunden till det är att företaget och konsumenten ingått ett avtal vid köpet och när evenemanget ställs in har företaget inte levererat tjänsten. Vissa hänvisar till att konserter och liknande skjuts upp till nästa år, men det är ju inte det man avtalat om – därför kan man kräva pengarna tillbaka.

Många företag erbjuder sina kunder presentkort för den summa man betalat för en resa eller ett evenemang, men det behöver man inte acceptera som konsument. 

– Man vet ju inte om man vill gå på något nästa höst i stället, så stå på dig. Kräv pengarna tillbaka.

En term som somliga företag hänvisar till som ett skäl för att inte betala tillbaka pengar nu under coronapandemin är force majeure – en avtalsklausul som innebär att man inte kan fullfölja sitt åtagande på grund av speciella omständigheter som inte gick att förutse. 

– Det här ett begrepp som företag och konsumenter slitit i båda två. Nu under coronapandemin innebär force majeure att företagen slipper leverera den utlovade tjänsten och inte kan få skadeståndskrav, men pengarna ska tillbaka. De kan inte båda behålla pengarna och slippa leverera. 

Om företaget inte går med på att betala tillbaka kan man göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att få ärendet prövat. Hittills har Konsument Uppsala hjälpt knappt tio personer att göra anmälningar i fall som har koppling till corona. Malin Thonäng tycker fler borde våga ställa krav på företag och få bättre kunskap om konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen.

– Det är jätteviktigt att man känner till sina rättigheter som konsument, inte bara nu under corona.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!