Videon är inte längre tillgänglig
Det råder svåra tider för Saab Automobile. Det märker Per Olofsson med kolleger, som jobbar på Saab i Uppsala. På sistone har folk beklagat deras situation, som förmodas vara osäker.
– Häromdagen undrade folk om vi fått lön eller inte. Nio av tio tror att vi jobbar på bil-Saab. Det är det som de flesta känner till, konstaterar Per Olofsson.
Men Saab är något helt annat än Saab Automobile och tillverkar inga bilar. Företaget arbetar med försvars- och säkerhetssystem och utgör det ursprungliga Saab. Bil-Saab däremot försvann från koncernen redan 1990 när General Motors köpte företaget, som sedermera såldes till Spyker.
Men vad gör då de anställda i Uppsala egentligen?
– Vi jobbar med militära sjukvårdssystem, medicinska konsulttjänster och mjukvaruutveckling . Många har ju hört talas om Jas Gripen, men på senare tid har Saab lagt mer fokus också på det humanitära området, säger Per Olofsson.
På S:t Olofsgatan 9, fyra trappor upp, jobbar omkring 20 personer, främst civilingenjörer och systemutvecklare, som arbetar inom olika områden. Per Olofsson jobbar med sjukvårdssystem och ammunitionsröjning. Den stora svenska kunden är där Försvarets materielverk, FMV, som upphandlar tjänster åt Försvarsmakten.
– Vi har bland annat affärer med FN i Somalia, där vi bistår med teknisk utbildning och underhåll av utrustning, säger Per Olofsson.
Utrustningen handlar om allt från vapen till verktyg och sjukvårdsattiraljer. Saab levererar en komplett supporttjänst – något som kunder efterfrågar allt mer. Sjukvårdsområdet är för Saab en ny, lukrativ nisch som gett många uppdrag. I takt med ett krympande försvar tvingas Försvarsmakten köpa in allt fler konsulttjänster. Saab har de senaste åren levererat nya fältsjukhus, och i framtiden kan det även bli aktuellt att bistå med personal.
– Vi märker ju tydligt att försvaret inte kan uppfylla sina åtaganden som de kunde förut, och då får vi leverera. För vår avdelning har det aldrig gått så bra som nu, säger Per Olofsson.
Själv har han jobbat på kontoret i Uppsala sedan 2003 och trivs bra.
– Det är ett högteknologiskt företag där man får jobba mycket med den senaste tekniken och se i praktiken hur våra lösningar kommer till användning.
Han har inga problem med att folk tar miste när de beklagar Saab.
– Man börjar bli van nu, och det är inte så konstigt om folk blandar ihop det. Saab Automobile har ju en gång tillhört oss.