Ett nytt barn kommer till klassen, som knappt kan några svenska ord – det är en situation som många lärare i Sverige varit med om de senaste åren. Däribland Eritrea Berhe och Sofia Andersson, som håller på att planera inför måndagens skolstart när UNT träffar dem i ett soligt klassrum med utsikt över Almtunaskolans öde skolgård.
– När man möter ett barn som inte kan någon svenska får man prova sig fram, säger Sofia Andersson.
– Ja, hur man ska anpassa undervisningen för den som inte kan språket är något som vi lärare generellt sett kan alldeles för lite om. Där skulle det helt klart behövas mer fortbildning, säger Eritrea Berhe.
Eritrea Berhe skulle också vilja lära sig mer om hur man möter barn med beteendeproblematik. Sofia Andersson håller med och påpekar att kunskapen kring det blivit viktigare i takt med att klasserna blivit större. Hon vill även ha mer utbildning om hur man kan använda digitala verktyg i undervisningen.
– Utvecklingen går ju så fort, så där behövs kontinuerlig kompetensutveckling, konstaterar hon.
De anser bägge att det är viktigt att flera kolleger går samma fortbildning, för att de tillsammans ska kunna hjälpas åt att sprida och använda de nya kunskaperna i praktiken. De stora nationella satsningarna matte- och läslyftet har varit väldigt bra menar de, eftersom alla lärt sig samma saker.
– Är man bara en som går en utbildning är risken stor att det inte händer så mycket sedan, säger Eritrea Berhe.
Deras kollega Ann-Helen Burman Shavroff tycker inte att det är fel med enstaka utbildningsdagar ibland. De kan ge inspiration och nya idéer till undervisningen. Men även hon säger att det är de mer långsiktiga satsningarna som gör skillnad.
– Särskilt matematiklyftet var väldigt bra, inte minst för att forskning och praktik gick hand i hand. Jag skulle vilja se ännu mer fortbildning kring läsinlärning, eftersom svenskan är grunden i så många ämnen.
Ann-Helen Burman Shavroff har varit lärare i 43 år och planerar nu för sitt sista läsår. När hon tittar tillbaka på sin tid i yrket kan hon konstatera att det satsades mer på fortbildning innan skolan blev kommunal 1989.
– När skolan var statlig fanns mer pengar. Frågar du mig säger jag att det var bättre då.