Det är kallt i Upplands Väsby

Det finns inget som kan förstöra morgonhumöret så mycket som att kliva av tåget i samma sekund som det anslutande tåget rullar i väg från samma perrong. Särskilt inte om det dröjer en halvtimme till nästa avgång.
Lägg till det kyliga novemberregnet, ett fåtal sittplatser, stor trängsel och pendlares dåliga morgonhumör och bilden blir ännu dystrare.

Karl Rydå

Karl Rydå

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2011-11-18 00:00

Precis detta tvingas pendlare som använder Upptåget och SL:s pendeltåg för att ta sig mellan Uppsala och Stockholms norra förorter uppleva alldeles för ofta. Det går inte en vecka utan några ofrivilliga halvtimmar i ett blåsigt och öde Upplands Väsby. Både landstingsmajoriteten och oppositionen talar sig varma för en ökad satsning på kollektivtrafiken. Och utbyggda och förbättrade förbindelser är nödvändiga när både Uppsala och Stockholm växer så att det knakar. Synd då med de återkommande problemen för Upptågspendlarna.

Kombinationspendlingen med UL och SL är på papperet en mycket god idé. Resan mellan Uppsala och Stockholms central tar 57 minuter. Längre tid än med SJ:s Uppsalapendel, men för dem som bor eller arbetar längs med pendeltågslinjen norr om Stockholm blir det ändå en tidsvinst eftersom de inte behöver ta omvägen via centralstationen i Stockholm. Det är bara att hoppa på pendeln eller upptåget. Dessutom är ett kombinationskort för SL- och UL-trafik avsevärt billigare än att köpa både månadskort på SJ och ett SL-kort. De bägge operatörernas tidtabeller har också anpassats för att passa pendlarna: Upptåget anländer Upplands Väsby tre minuter innan pendeltåget passerar och vice versa.

I verkligheten fungerar upplägget betydligt sämre. En kombination av ständiga småförseningar längs med järnvägsnätet och en ovilja från UL att låta tågen vänta in ankommande, lätt försenade pendeltåg lämnar kvar frustrerade resenärer på perrongen. På så sätt blir en försening på bara några minuter i ett slag en halvtimme eller mer (även nästa tåg kan ju vara försenat).

Det kan inte vara omöjligt för UL att tänja något på avresetiden för att vänta in pendeltåget. Till exempel går det ju bra att stanna tågen mitt på järnvägen när passagerare vägrar att betala. Men om det nu är stört omöjligt att vänta 20-30 sekunder extra några gånger, utöka i så fall glappet mellan avgångar från tre till fem-sex minuter.

En timme och två minuter är längre än 57 minuter, men det är kortare än en timme och 27 minuter. Och det är garanterat fritt från halvtimmespass i Upplands Väsbys vinterkyla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om