"Det är jätteallvarligt"

Kabelbrottet öster om Uppsala försvårade vardagen för tusentals personer . Ett samhälleligt problem enligt Post- och Telestyrelsen som ser situationen som allvarlig.

Foto:

Uppsala2015-05-07 13:00

Många är upprörda över det långa driftbrott som Telias kunder drabbades av. Särskilt för de med trygghetslarm kan situationen vara rent av ett hot mot hälsan. Och för Post- och Telestyrelsen innebär detta stora problem.

– Det är jätteallvarligt och det påverkar samhället väldigt mycket, säger Peter Ekstedt, presschef vid PTS.

På Post- och Telestyrelsen väntas nu en rapport från Telia. Dagen efter att problemet åtgärdas måste den ansvariga operatören skicka in en kortare rapport om händelsen. Efter ungefär två veckor ska operatören komplettera med en utförlig utredning där orsaker, åtgärder och vad som kan göras för att förebygga ett liknande driftbrott presenteras.

– Vi kommer sedan att granska detta och om vi är nöjda med hur de tänker gå vidare så godkänner vi det. Annars kan vi komma med synpunkter till operatören, säger Peter Ekstedt.

Händer det att ni får ingripa?

– Ja, ett antal gånger per år.

Hur arbetar ni på myndigheten för att förebygga dessa typer av driftbrott i landet?

– I de flesta centrala delarna ska det finnas en redundans i kabelsystemet. Om en del inte fungerar så ska det finnas andra vägar för informationen att gå. Det har vi varit med och finansierat, i den bästa av två världar ska det fungera. Men i detta fall verkar det inte ha funnits något sådant. I dagsläget jobbar vi på att skärpa reglerna för operatörerna så att problemen ska minska, säger han.

Enligt PTS är det operatörerna själva som är ansvariga vad gäller driftsäkerheten, men det finns inga regler eller lagar för hur länge ett driftbrott faktiskt får pågå. Det styrs, likt rätten till eventuell ersättning, av det avtal operatören har med kunden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!