Tidigare kunde man åka till Stockholm med UL och SL med byte i Upplands Väsby. Nu kan du sitta på samma tåg från Uppsala ända till Stockholm. Resan har blivit enklare men betalningen krångligare. Hur kommer det sig?
– Det är egentligen samma biljettstruktur nu som då men tidigare hade vi personal ombord som sålde biljetter till kunder med det behovet. Nu har vi obemannade tåg, kunden måste därför köpa sin biljett innan resan börjar. Orsaken till detta är inte att spara på personalkostnader utan att vi hade problem med att för många åkte utan biljett. Vi förlorade stora intäkter och nu försöker vi få bort möjligheten till gratisåkning.
En stor del av krånglet handlar om att olika regler gäller när man reser samma sträcka men från olika håll. Varför är det så?
– Det är två biljettsystem som ska fungera ihop. Vi kan inte gå in och bestämma vilken prissättning som ska gälla i Stockholms län. Vi tror att det är svårare för kunden i Uppsala län att ha koll på hela SL:s prissystem än att bara behöva känna till att tillägget över länsgränserna alltid är 60 kronor.
Ser du någon fara i att det är så svårt att köpa rätt biljett och att ni tappar resenärer på det?
– Ja, absolut. Allt som kunder upplever som försvårande påverkar ju resandet. Men nu har vi kört trafiken i ett halvår och resandet ökar stadigt. Det var fler frågor i början. Nu hör kunder av sig och tycker att det är lätt att resa. Men fortfarande finns vissa saker som kan göras bättre för att underlätta.
I veckan sa ni att ni inte vet vilka som fuskar och vilka som gör fel. Är det rimligt att alla som ska till Uppsala riskerar böter på grund av att SL-personalen inte har utrustning för att stämpla biljetten i Stockholm?
– Det är inte rimligt att kunderna ska känna sig osäkra. Grunden är att vi ska erbjuda en bra tjänst och ge information som är så pass bra att kunden förstår upplägget och att det inte blir några fel. Vi gör så gott vi kan.
Men om systemet bäddar för missförstånd?
– Vi har aldrig utlovat att det går att stämpla en biljett i Stockholm. Vad som hänt är att vi inte lyckats nå ut till alla kunder med vad som gäller. Det är informationen det är problem med och även när det gäller biljettreglerna förstår vi att det finns saker att förbättra.
Hur har missnöjet påverkat dig?
– Rätt mycket i början. Det är tråkigt och det känns inte bra om kunden inte tycker att det funkar. Jag tar kritiken på allvar.
Har du själv testat att köpa enstaka biljetter och åka sträckan?
– Ja, jag köper via automaten på perrongen eller i biljettluckan och jag har inte fått böter.
När kan resenärerna räkna med att det blir smidigt att resa på Stockholmspendeln?
– Under nästa vår ska vi vara klara med vissa förbättringar. Vi får ny teknik som gör det möjligt att förändra biljettstrukturen och samtidigt underlätta till exempel stämplingen av kort på perrongerna. Det går inte att göra förbättringar tidigare än så, eftersom allt hänger på att vi först måste ta ett helt nytt biljettsystem i drift och det är inte färdigutvecklat än.
Varför finns det inget enhetligt biljettsystem för alla tåg mellan Uppsala och Stockholm?
– Det är tre aktörer vi har att göra med, SJ, UL och SL som var och en har en egen filosofi för prissättning.