I november 2013 lämnade kommunalrådet Ilona Szatmári Waldau (V) in en motion om att avskaffa läxor i alla Uppsalas skolor. I motionen skriver kommunalrådet att forskning visar att föräldrars bakgrund är en av de viktigaste faktorerna för barnens framgång i skolan och att även läxhjälp i skolan kan få ökade skillnader i skolresultat som följd. Lösningen på dessa problem är enligt henne att integrera läxorna i undervisningen genom längre skoldagar och därmed avskaffa hemläxor. Ännu har motionen inte blivit verklighet, men det finns redan ett fåtal skolor i landet som valt att använda den modell som Szatmári Waldau föreslår.
En av dem är Norrevångskolan i Karlshamn i Blekinge. Den är en så kallad totalskola som beskrivs som ett speciellt förhållningssätt baserat på forskning kring relationer och hur vi lär. Uppgiften för skolan ska vara att anpassa sig till barnets unika förutsättningar i stället för att försöka anpassa barnen till skolans traditionella förutsättningar. Konkret innebär det bland annat att eleverna erbjuds frukost på morgonen och kan stanna kvar efter skolan för att få extra studiestöd, men också att alla läxor avskaffats, eftersom rektor Patrik Johnsson menar att det inte finns stöd för dem i varken styrdokument eller forskning.
– Vi ser skoldagen som elevernas arbetsdag, och det vi ska göra där gör vi på arbetstid, säger han.
I samråd med elevrådet kom skolledningen 2013 fram till beslutet att skippa läxorna, och sedan dess har de höjt sina studieresultat varje år.
– Det är jättepositiva framgångar och det är en ”win-win-situation” då eleverna förstår vikten av att vara på plats på lektionerna och lärarna blir ännu viktigare, säger Patrik Johnsson.