Eftertraktat Ikea-samarbete sålde slut på timmar

Två världskända nordiska företag i samarbete: Ikea och Marimekko – hajpen var stor. Så pass stor att varorna i Uppsala tog slut efter redan tre timmar. Men på andrahandsmarknaden fortsatte kollektionen säljas till ockerpriser. "Snopet", säger en upprörd kund.

Marimekko är ett finländskt designföretag som grundades 1951 i Helsingfors.

Marimekko är ett finländskt designföretag som grundades 1951 i Helsingfors.

Foto: Ikea

Uppsala2023-03-09 17:40

Elisabet Stenberg hade tidigare spanat in den nya kollektionen Bastua som skulle börja säljas på Ikea den 3 mars. Det var flera produkter som hade gjorts i samarbete med det världskända designföretaget Marimekko från Finland.

– Jag hade kollat in några rockar, lite handdukar, en bricka och en kasse, säger Elisabet.

Därför var hon ute i god tid och åkte till Ikea i Uppsala vid 13-tiden samma dag som produkterna släpptes. Men redan då, tre timmar efter butiken öppnade, var allt slutsålt.

– Det var så snopet, det fanns ingenting kvar. Man blir ju grinig och besviken på att alla inte får chansen att ta del av de här varorna.

undefined
Marimekko är ett finländskt designföretag som grundades 1951 i Helsingfors.

Hon vände sig till Instagram för att se om det var fler som blivit snuvade på sin fredagsshopping – och det var mycket riktigt flera personer som hade reagerat. 

Under måndagen finns över 150 kommentarer under inlägget som marknadsför den nya kollektionen. Flertalet är personer som upprörs över att allt sålt slut direkt. Men även personer som upprörts över det faktum att flera av produkterna från kollektionen redan dykt upp på andrahandsmarknaden – för ockerpriser.

undefined
Det är inte bara på Blocket som produkterna har börjat dyka upp för ockerpriser, utan även sidor som Tradera.

När UNT kollar på Blocket så hittas flera av produkterna. I en annons säljs till exempel några av produkterna – bland annat en vattenflaska för 200 kronor (i butik 99 kronor), en bastuhink för 600 kronor (i butik 399 kronor), till och med bärkassar för 200 kronor styck (i butik 29 kronor styck).

"Tanken med en begränsad kollektion är att just skapa något unikt och exklusivt – utan att det för den sakens skull ska vara dyrt. Vi förstår givetvis om det finns kunder som blir besvikna, samtidigt märker vi att de allra flesta av våra kunder visar en stor förståelse för den begränsade upplagan", skriver Ikeas presskontakt Sandra Jakob i ett mejl till UNT.

De bemöter även kritiken i kommentarsfältet till Instagram-inlägget:

"Att sälja vidare en produkt är inte olovligt i sig, men att bedriva det som hobbyverksamhet är inte okej"

"Vi förstår att det var många som ville handla och det är såklart trist när man inte får tag på just den produkten man önskar. Vi hade gärna sett att alla som vill kan handla men då det är en begränsad kollektion kan vi inte garantera detta"

undefined
Marimekko har även haft samarbeten med andra välkända företag genom åren – till exempel Adidas.

Elisabet Stenberg tycker att Ikea borde tänkt annorlunda.

– Det här är ju Ikeas ansvar. Jag tycker att man ska begränsa som i matbutiker när det är extrapris, något sådant borde man göra här också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!