Sveriges designer är en branschorganisation som både stöttar medlemmar med rådgivning och praktiska frågor men också vill stärka ställningen för designer. Åsa Hermansson önskar att företag skulle inse värdet att tidigt i processen samarbeta med designer, inte minst innovationsföretag.
– Ju tidigare de tar in designertänkande i processen, desto bättre. Det måste finnas med som en del av innovationen. Det handlar inte bara om yta, företagen tjänar på att ta in designer.
Det finns studier som visar att företag som satsar på designmedverkan ökar sin lönsamhet stort jämfört med företag som inte gör det. Bland annat har Teknikföretagen följt utvecklingen i företag under sju år där lönsamheten ökade med 50 procent mer i företag som använt design strategiskt jämfört med företag som inte har gjort det.
– Det finns en tendens att företag jobbar intensivt med sin produkt och har en övertro på att den ska sälja sig själv. Men man måste utforma en produkt och kommunicera att man finns. Det gäller att hitta det unika med företaget och produkten och få fram det.
Åsa Hermansson driver företaget Kollektivet, som består främst av henne själv men där också kolleger kan medverka i olika projekt. Under snedtaket i vindslokalen hon delar med sju andra frilansare i Uppsala arbetar Åsa Hermansson med så olika saker som att formge en resegarderob till en biskop i Svenska kyrkan eller att hjälpa företag med hur de ska kommunicera om sina produkter.