Deras Thailandresa blev förstörd
En resa till Thailand för över 100 000 kronor blev förstörd på grund av överbokade hotell och researrangörens orutin. Det tycker Jeanette Aveholt från Uppsala, som lyckats få 23 700 kronor i ersättning efter många turer och en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Hela familjen njuter av en lunch på favoritstället. Från vänster Tomas Svensson, Caroline Aveholt, Emma Svensson, Therese Aveholt, Emil Svensson och Jeanette Aveholt.
Foto: Privat
Ett tiotal dagar innan avresan hade de blivit informerade om att deras hotell var överbokat. De erbjöds ett annat hotell, men tackade nej eftersom det låg mitt i prostitutionsdistriktet. Thailand Tours ordnade då ett annat boende, en lägenhet för två personer och en större lägenhet med fyra bäddar.
- Jag och min sambo Tomas reste med våra barn, mina döttrar på 15 och 16 år och hans barn som var 18 och 21 år. Barnen hade ju träffats men aldrig bott tillsammans tidigare och det var viktigt för oss att allt blev bra.
När de kom fram till hotellet upptäckte de att boendet endast bestod av två dubbelrum.
- Vi trodde att vi hade fått fel nyckel och gick ned till receptionen och klagade.
Men det fanns inga andra rum lediga. Till sist lyckades de byta rum med några gäster på ett annat hotell, visserligen med utsikt mot soptippen på baksidan i stället för mot poolen. Men de bestämde sig ändå för att bo kvar där och försöka njuta av semestern.
Det blev dock inte så lugnt och skönt som de hade hoppats. De fick byta hotell ytterligare en gång och blev tvungna att dela upp sig på två olika boenden.
- Det var många turer fram och tillbaka, rena kaoset, berättar Jeanette Aveholt.
Resebyråns representant var omöjlig att få tag på och var aldrig på plats på kontoret. De förstod senare att de inte var de enda som hade problem med boendet.
De sista dagarna fick de slutligen rum på samma hotell, och det blev äntligen några dagars "riktig" semester innan hemresan.
Väl hemma kontaktade Jeanette Aveholt arrangören för att få ersättning. Thailand Tours var villiga att betala tillbaka kostnaderna för de åtta hotellnätter som blivit förstörda, sammanlagt drygt 12000 kronor. Familjen ansåg dock att även dagarna blivit förstörda av allt strul och gick vidare till ARN. Efter en långdragen brevväxling beslutade ARN enhälligt att familjen hade rätt till ersättning. De rekommenderade Thailand Tours att betala för de åtta hotellnätterna, kostnader för telefonsamtal plus 1500 kronor per person som plåster på såren.
- Det kändes jätteskönt att få rätt, även om jag tycker att 23 700 kronor i ersättning för en förstörd resa som kostat oss 108 000 kronor inte är tillräckligt.
Mårten Fajers på Thailand Tours menar att de alltid följer ARN:s rekommendationer och betalade ut ersättningen direkt efter avgörandet. Han beklagar det inträffade och menar att Jeanette Aveholt och hennes familj var de som drabbades värst av hotellets avbokningar.
- Vi hade problem med vissa hotell och fick inte de rum vi hade bokat. Vi försökte lösa det på bästa sätt, men det är olyckligt att det blev så här.
Det var troligtvis Jeanette Aveholts sista resa med Thailand Tours, men definitivt inte hennes sista resan till Thailand.
- Nu har vi bokat en ny resa på egen hand. Vi ska flyga reguljärt och har bokat rum på samma hotell som vi bodde på de sista dagarna. Det blev till och med billigare än en organiserad resa.
FAKTA
Överbokat flyg
Avstår du frivilligt din plats på ett överbokat flyg ska du erbjudas förmåner. Vilka kommer du och flygbolaget överens om. Du ska också få hjälp med återbetalning eller ombokning.
Nekas du ombordstigning mot din vilja har du, förutom mat, dryck och ombokning eller pengarna tillbaka rätt till ersättning:
250 euro för flygningar upp till 1500 km.
400 euro för flygningar mellan 1500 och 3500 km.
600 euro för flygningar längre än 3500 km utanför EU.
Försenat flyg
Vid försenad flygining ska du få hjälp i form mat, övernattning och telefonsamtal. Vid försening på minst fem timmar måste flygbolaget erbjuda dig pengarna tillbaka på den berörda sträckan.
Inställt flyg
Om flyget ställs in har du rätt att få pengarna tillbaka för biljetten eller boka om. Inträffar detta på flygplatsen ska bolaget ge dig mat, övernattning och telefonsamtal, oavsett orsak till att planet inte lyfter.
Om ett flyg ställs in med kort varsel gäller dessutom samma kompensationsnivåer som för överbokat flyg (se ovan). Du har också rätt till ombokning eller pengarna tillbaka.
Om flygbolaget kan visa att felet inte var deras och att de gjort allt för att undvika det ("extraordinära omständigheter"), behöver de inte betala någon ersättning. Strejk är en sådan omständighet.
Reglerna gäller för alla flygbolag som flyger till och från EU och inom EU.
Källa: Konsumentverket
Överbokat flyg
Avstår du frivilligt din plats på ett överbokat flyg ska du erbjudas förmåner. Vilka kommer du och flygbolaget överens om. Du ska också få hjälp med återbetalning eller ombokning.
Nekas du ombordstigning mot din vilja har du, förutom mat, dryck och ombokning eller pengarna tillbaka rätt till ersättning:
250 euro för flygningar upp till 1500 km.
400 euro för flygningar mellan 1500 och 3500 km.
600 euro för flygningar längre än 3500 km utanför EU.
Försenat flyg
Vid försenad flygining ska du få hjälp i form mat, övernattning och telefonsamtal. Vid försening på minst fem timmar måste flygbolaget erbjuda dig pengarna tillbaka på den berörda sträckan.
Inställt flyg
Om flyget ställs in har du rätt att få pengarna tillbaka för biljetten eller boka om. Inträffar detta på flygplatsen ska bolaget ge dig mat, övernattning och telefonsamtal, oavsett orsak till att planet inte lyfter.
Om ett flyg ställs in med kort varsel gäller dessutom samma kompensationsnivåer som för överbokat flyg (se ovan). Du har också rätt till ombokning eller pengarna tillbaka.
Om flygbolaget kan visa att felet inte var deras och att de gjort allt för att undvika det ("extraordinära omständigheter"), behöver de inte betala någon ersättning. Strejk är en sådan omständighet.
Reglerna gäller för alla flygbolag som flyger till och från EU och inom EU.
Källa: Konsumentverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!