Deras idé föddes i köket

Magnus Lundin, Anton Malmberg och Joel Falck lagade middag efter middag för att diskutera vad de skulle sälja i internethandeln. Sedan insåg de att svaret fanns rakt framför näsan. Köksredskap! Nu vill de skapa Sveriges mest sociala webbutik.

Anton Malmberg, Magnus Lundin och Joel Falck.

Anton Malmberg, Magnus Lundin och Joel Falck.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-11-02 12:31

En kaffemaskin. Det är enda köksredskapet de har på kontoret på S:t Olofsgatan i Uppsala. Faktum är att det inte finns något lager. Varorna de ska sälja kommer att skickas direkt från deras  leverantör.
På så sätt behöver de inte vara oroliga att de inte får varorna sålda.
– Vi har startat helt utan kapital så det här är jättespännande, säger Magnus Lundin, 26.
Webbutiken Lykka.se öppnar senare i november men redan nu är lanseringen i gång med en fyndtjänst där de säljer tre köksredskap till ett förmånligt pris under en begränsad tid.
– Det är inget vi tjänar pengar på och det är inte tanken. Det ska vara en glädjespridande tjänst och våra marginaler är tokusla, men det kommer att kompenseras när folk får reda på vilka vi är, säger Magnus Lundin.

Han är konsult och föreläsare med inriktning mot sociala medier och marknadsförning och driver sedan förra året den digitala konsultbyrån Gamsun.
I våras träffade han Anton Malmberg, 19, och Joel Falck, 19, som har internetbutiken Muminmuggar.se, på en tweetup, ett verkligt möte mellan twittrare. De insåg snabbt att de ville göra något tillsammans. En webbutik. Men vad de skulle sälja kom inte lika direkt.
– Vi lagade alltid mat när vi träffades och gled väl in på det. Vi vill jobba med sociala produkter och ofta när man träffas och socialiserar är mat med i bilden. Och vi hittade tre saker som vi alla brinner för: internet, entreprenörskap och mat, säger Magnus Lundin.

Affärsidén är att sprida matglädje. Precis som det framgångsrika amerikanska e-handelsföretaget Zappos har de unga entreprenörerna förstått att sociala nätverk som Facebook och Twitter blivit allt viktigare för att nå ut till sina kunder.
Förutom att sälja Arabias muggar med Muminmotiv bloggar Anton Malmberg och Joel Falck med de 1 027 fans de har på Facebook. Magnus Lundin har naturligtvis också en blogg och meddelar på sin hemsida att han lättast hittas på ”Twitter på LinkedIn eller på Facebook” men även på ytterligare drygt 30 sociala rum på webben.
Till skillnad från många webbutiker är Lykkas ägare långt ifrån anonyma. Samtliga presenteras med bild, mobilnummer och mejladress.
– Vi är också sociala. Kommer man in på vår startsida ser kunderna direkt vilka de handlar med och de har möjlighet att kontakta oss, säger Joel Falck.

Att vara en social e-handel innebär också att kunden kan fråga andra kunder om råd och att de som står bakom webbutiken är aktiva i försäljningen. Det medför hårt arbete och att man är tillgänglig dygnet runt.
– Men det kommer att betala igen sig i slutändan. Tänk dig att någon bloggar om hur jobbigt det är att skära lök. Då kan vi gå in och kommentera och berätta om vår lökskärare som fixar det i ett klipp, det ger ett otroligt mervärde för kunden. Tänk sedan att det är flera som kommenterar på bloggen som blir involverade, så kommer vårt budskap att sprida sig vidare, säger Magnus Lundin.
 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om