Studenternas seltzer gör succé

Uppsalastudenterna skapade en dryck de själva tyckte saknades i Sverige. Nu finns den på studentnationer runt om i landet. "Det här trodde vi inte när vi började, det var bara en rolig grej", säger Ville Löfving.

Stocken är en av studentnationerna i Uppsala som var tidiga med att anamma Villes och de andra Uppsalastudenternas dryck. Allra först var Wermlands.

Stocken är en av studentnationerna i Uppsala som var tidiga med att anamma Villes och de andra Uppsalastudenternas dryck. Allra först var Wermlands.

Foto: Maja Kullered

Uppsala2024-04-18 12:05

Idén föddes över en öl på en studentnation.

Nu, några år senare, kan de fyra Uppsalastudenterna gå in på nästan vilken nation som helst i Uppsala eller någon av de andra studentstäderna och köpa sin egen dryck. Deras seltzer, en alkoholhaltig dryck som påminner om smaksatt mineralvatten, har blivit populär bland studenter. 

– Det är en väldigt explosiv utveckling, främst bland yngre vuxna, säger Ville Löfving. 

Precis som de tre kollegorna har han pluggat klart, men han bor kvar i Uppsala och har en fot kvar i studentlivet. Här, på Stockholms nation, har drycken funnits i sortimentet i snart tre år.  

– Det är kul att se andra köpa den, det är folk som har berömt den utan att veta att det är jag som har gjort den, säger Ville Löfving. 

undefined
Ville Löfving, 25, är den enda av kollegorna som bor kvar i Uppsala.

Det var under pandemin som projektet tog sin början. Ville Löfving och de tre andra studenterna Mattias Matilainen, Elis Melin och Carl Skoog fann varandra i att de alla var "entreprenöriga" och kände att de ville starta något nytt. Men först visste de inte ens om idén var möjlig. 

– Vi sa till varandra att vi ger det tre veckor för research, vi kontaktar alla bryggerier, Skatteverket och läser på om alla regler. Sedan sågs vi efter tre veckor, berättar Ville Löfving. 

Drycken hard seltzer lanserades först i USA där den kalorifattiga drycken slog stort och blev trendig. Kring 2020 dök den upp för första gången på Systembolaget i Sverige, men när Uppsalastudenterna först fick upp ögonen för seltzer var de svenska producenterna få – kompisarna tyckte att det saknades, och eftersom de själva var studenter hade de en ingång till nationerna där de såg en möjlighet. 

– Jag tror inte vi hade kommit in på Stocken om vi inte hade varit studenter själva, jag tror det hjälpte jättemycket, säger Ville Löfving. 

Kollegan Elis Melin håller med. 

– Det var ganska naturligt att gräva där vi står. Att tänka vad vi kan, som andra kanske inte kan, säger han. 

Hur tänker ni kring att rikta in er på unga vuxna? 

– Vi tror inte att unga dricker mer för att de dricker kubik, vi tror bara att de i så fall byter ut det mot eventuell cider eller öl. Vi känner inte att vi ökat alkoholkonsumtionen. Vi ser allvarligt på ansvaret man har när man driver ett alkoholföretag och det finns många regler, säger Ville Löfving.

Numera finns Kubik på barer i alla studentstäder i Sverige och det är fortsatt bland unga vuxna som drycken är mest populär, men en annan milstolpe var när de kom in på Systembolagets fasta sortiment. Långt ifrån Uppsala och Stockholms nation – den första butiken som nappade fanns nämligen i Arvidsjaur. 

– Vi kunde ju inte se det själva, så jag ringde till butiken, säger Ville Löfving och skrattar. 

undefined
"Nu producerar vi 35 000 burkar varannan månad. Det har verkligen trappats upp", säger Ville Löfving.

Ingen av de fyra kompisarna jobbar heltid med projektet, utan gör det på sidan av sina vanliga jobb. Så kommer de troligen fortsätta i framtiden också. Planen framöver är att fortsätta växa så mycket de kan på den svenska marknaden, säger Ville Löfving. 

– Vi har lyckats bra med att få till en organisk tillväxt. 

Han menar även att det är mycket som hänt på marknaden för seltzer sedan de började. Intresset har vuxit. 

– Vi är övertygade om att den sockriga cidern har tagit sitt sista andetag. Vi tror att det kommer säljas mycket mindre och tas över av seltzer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!