När studenten Deni Johnson skulle ta nattåget tillbaka till Uppsala efter julfirandet med familjen hemma i Piteå var hon noga med att boka rätt biljett. Hon skulle nämligen ha sin hund med sig och var inte säker på om SJ erbjöd sovkupéer där djur var tillåtna. Hon ringde upp SJ:s kundtjänst som hjälpte henne och till slut hade hon den rätta biljetten i sin hand – trodde hon.
– När mannen på kundtjänst hjälpte mig fick han upp samma vagn som jag hade fått och och sa då att det stämde.
Men när Deni hade tagit av sig jackan och satt sig på tåget började problemen. När konduktören såg Denis hund fick hon veta att det inte alls var tillåtet med djur i den kupén som hon bokat.
– Konduktören sa att den jag pratat med på kundtjänst hade fel och att jag inte fick ha min hund där. Han sa att han skulle kolla om det fanns någon annan plats och försvann i en timmes tid. Sedan kom han tillbaka och sa att jag var tvungen att hoppa av.
Hon fick kliva av i Jörn, norr om Skellefteå. Personal på tåget låste upp en väntsal där Deni fick ringa upp sin mamma mitt i natten och be henne om skjuts tillbaka till Piteå.
– Jag blev jätteledsen och förtvivlad.
Deni har fått tillbaka sina SJ-poäng som hon betalade sin resa med, men har inte fått någon ersättning för bilresan.
– Personen jag pratade med på SJ i natt var nonchalant och beklagade inte ens felet. Jag vill ha ett förlåt av dem och en garanti för att det här inte ska hända mig, eller någon annan igen.
Tillbaka i Piteå ska nu Deni boka en ny resa tillbaka till Uppsala.
– Jag ska försöka boka en ny tågresa och vara mer försiktig den här gången. Men jag vet inte hur mycket tydligare jag kan vara.
När UNT når SJ beklagar man händelsen.
- Det är jätteolyckligt att det blev fel. Hon var välkommen att vara kvar på tåget men valde att gå av när det var fullt. Jag kan inte svara på vart det gick fel, säger Lisa Björnson på SJ:s presstjänst och fortsätter:
- Vi betalade tillbaka hennes poäng som hon köpt biljetten för, men hon får jättegärna kontakta vår kundtjänst så att vi kan ersätta henne för bilresan. Det är ett misstag som vi har gjort.