Uppsalapolitikerna kan andas ut. Åtminstone för en stund.
Beskedet om fyrspårsutbyggnaden var dock väntat. Den stora knäckfrågan återstår: Kommer det att finnas pengar avsatta för en spårväg i Uppsala eller inte? Och inte ens om det kommer ett sådant beslut kan Uppsalaborna vara säkra på om det blir något av spårvägen.
Den så kallade Ultunalänken för "kapacitetsstark kollektivtrafik" är en förutsättning för avtalet mellan kommunen och staten om att bygga bostäder. För att kunna räkna in bostäderna som ska byggas vid Bäcklösa och Gottsunda i det kommunala bostadslöftet behövs en snabb kollektivtrafiklinje till den blivande stationen i Bergsbrunna.
Och även om det i avtalet om Uppsalapaketet står att regionen lovar att söka pengar för och bygga spårväg om man får statliga bidrag, så anser oppositionen att man kan välja att avstå.
Det är dock inget lätt val, även för de mest spårvagnskritiska partierna. De analyser som gjorts pekar på att det i praktiken blir dyrare för kommunen att för egna pengar bygga för buss än att bygga spårväg med statsbidrag.
Den rödgröna majoriteten är tydlig med att man vill bygga spårväg om man får statliga pengar. Den mer spårvägsskeptiska oppositionen vill invänta en djupare utredning.
I praktiken innebär det att Uppsalaborna, när de kliver in i valbåset i höst, inte kommer att veta hur partierna ställer sig i den viktigaste framtidsfrågan för Uppsala på decennier.
LÄS MER: Bostäder avgjorde för fyrspåret