Den moderna telefonkatalogen

98 procent av svenskarna känner till deras verksamhet, ändå är det få som vet hur de tjänar pengar. Men konceptet med den internetbaserade nummerupplysningen har varit framgångsrikt och nu anställer Hitta.se sex nya säljare till sitt Uppsalakontor.

Martin Ekström och Jeanette Lindström på Hitta.se

Martin Ekström och Jeanette Lindström på Hitta.se

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-02-16 07:00
Den traditionella telefonkatalogen är sedan länge historia och i stället har den internetbaserade nummerupplysningen Hitta.se blivit en vinstmaskin. I slutet av förra året redovisade företaget en vinst på 10 miljoner kronor. Olikt de flesta andra kommersiella internetsajter i dag är Hitta.se förhållandevis ren från annonser. Användaren behöver bara fylla i vem de söker, och var personen eller företaget finns någonstans för att sedan invänta resultatet. Så var kommer pengarna ifrån?
- Företagen köper platser i våra träfflistor. Om en person till exempel söker på ordet tandläkare och Uppsala, kan en privat tandläkare betala för att vara en av de första fyra träffarna, säger Martin Ekström, kontorschef på Hitta.se i Uppsala.
Att abonnera på en av de första fyra träffarna kostar ett företag ungefär 6000 kronor om året i Uppsala. Är man tandläkare i Storvreta eller Tierp är kostnaden mindre.

Priserna beror på var i landet företaget finns och hur många invånare kommunen har.
- Det är ovanligt att folk bläddrar ner till slutet av träfflistan för att välja vilket företag man vill kontakta. Våra undersökningar visar att folk ringer de som syns högt upp i träfflistorna, och därför är det viktigt för företagen att finnas där, säger Jeanette Lindström, försäljningsdirektör på Hitta.se.
Förutom de fyra första platserna kan företagen också betala för att komma med bland det sexton platserna som följer. De resterande företagen raddas sedan upp i bokstavsordning.

Lågkonjunkturen till trots fortsätter Hitta.se att anställa personal. I Uppsala söker de just nu sex nya säljare till sitt kontor.
- Vi märker inget minskat intresse från företagen än. Att marknadsföra sig på internet är fortfarande betydligt billigare än traditionella annonser. När företagen har dåligt med pengar har de ändå råd med våra tjänster, säger Martin Ekström.
I Uppsala har det lokala kontoret ökat från fyra till tjugotvå anställda på drygt två år.
Martin Eklund visar runt i det inglasade kontorslandskapet på Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala. Tre av säljarna han söker ska resa runt i Uppsala och Uppland och besöka företagare, de andra tre ska ta var sin plats i kontorslandskapet och söka upp potentiella kunder per telefon.
- Det är svårt att hitta bra telefonförsäljare i Uppsala i dag. Det finns många call-centers här och vi letar efter folk som vill jobba hos oss på lång sikt, säger Martin Ekström.

Men de internetbaserade nummerupplysningarnas framtid ser inte bara ljus ut. Hitta. se:s huvudkonkurrent Eniro redovisade nyss en nettoskuld på sitt eget kapital på 298 procent. I vanliga fall ses en skuldsättning på över 100 procent som en tydlig varningssignal.
- Till skillnad från Eniro försöker vi ägna oss åt att bara vara en nummerupplysning och inte dra in en massa andra tjänster. De har till exempel börjat med bilder och videos på sin sajt. Vi tänker fortsätta att bara vara en nummerupplysning, säger Martin Ekström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!