Den lilla butiken som blev en jätte

Det som började som en liten presentbutik i Plushuset i Uppsala har blivit Sveriges största porslinskedja. UNT har träffat mannen bakom framgångssagan Cervera.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-05-26 07:00
Historien om porslinskedjan Cervera börjar med en weekendresa våren 1987. Ragnar Bohman, hans kollega Jack Moëll och deras fruar tar bilen ner till glasriket Kosta i Lessebo kommun. De ska hämta inspiration. Ragnar Bohman till porslinsavdelningen på varuhuset Forum där han arbetar, och Jack Moëll till Konsums lyxmatmarknad Stormhatten där han är chef.
- En kväll när vi satt och åt middag började vi fundera på om vi inte skulle ta och starta en egen presentbutik gemensamt, säger Ragnar Bohman.
- När vi kom hem till Uppsala satte vi planerna i verket direkt och investerade 50 000 kronor vardera. Jag lånade 25 000 av dem av min svärmor. Resten av pengarna, en halv miljon kronor, sköt Sparbanken till eftersom de trodde på idén. Tre månader senare tog vi över en skoaffärs lokaler i "Plushuset" i centrala Uppsala och startade "Presentbutiken i Plus".

Ragnar Bohman skrattar lite åt namnet, så värst fyndigt var det kanske inte. Men det var snabba ryck på den tiden. Vid samma tidpunkt startade en annan kollega, Bo Forslund, en porslinsbutik med andrahandssortering i Stockholm. Butiken fick namnet Cervera.
- Bo Forslund hade fått reda på att köpcentret Marieberg utanför Örebro behövde en presentbutik och frågade om inte vi ville starta en butik tillsammans med honom. Vi tvekade lite till en början. Planen var ju att driva presentbutiken vi startat i Uppsala och försörja oss på den. Att det skulle bli så här kunde jag aldrig tro, säger Ragnar Bohman.
Men särskilt svårövertalade var inte Ragnar Bohman och Jack Moëll. Två år efter uppstarten av Presentbutiken i Plus, hade trion sex Cervera-butiker runt om i Sverige.
- Vi tog Bo Forslunds butiksnamn Cervera i och med att han kom med i samarbetet. Jag tycker det låter flott. Servera med C, säger Ragnar Bohman och lutar sig bakåt i soffan.

Vi ser oss om i hans lägenhet som ligger i centrala Uppsala. På bord, byråer och fönsterbläck står ljusstakar, skålar och blomvaser - allt enligt Cerveras inredningskoncept.
- Jag tror att våra första framgångar berodde på att vi presenterade presentartiklarna på ett helt nytt sätt. Tidigare stod presentvaror uppradade med var sitt exemplar i bokhyllor. Men vi "lyfte in" lagret i butiken och försökte presentera dem på ett hemtrevligt sätt med artiklarna uppstaplade på runda bord runt om i butiken, säger Ragnar Bohman.
Men det var ljusstakarna och brickorna i det nylanserade märket Silverplate som såg till att presentförsäljningen i Plushuset kom i gång på allvar. Sedan dess har inrednings- och presenttrenderna avlöst varandra. Ragnar Bohman skrattar lite åt de plottriga glasträden från Kina som var omåttligt populära för 15 år sedan.
- Sedan har vi paketinslagningen. Snygga paket är oerhört viktigt för Cervera, tillägger Ragnar Bohman som själv säger sig vara kung på paketinslagning.

Under 90-talet fortsatte Cervera att växa. Till en början ägde trion Bohman, Moëll och Forslund alla nya butiker, men startade till slut upp ett franchisebolag för att lätta arbetsbelastningen.
- Under åren har Cervera haft flera olika ägarkonstellationer. Under 90-talet köptes både jag själv och Bo Forslund ut ur företaget. Man kan säga att vi ville olika saker. Men jag gav inte upp Cervera utan satt med i bolagets styrelse och blev franchisetagare för Cerveras Uppsalabutiker.
För två år sedan kom Ragnar Bohman tillbaka in i presentbranschens hetluft som ny styrelseordförande i Cervera AB. Företaget ägs nu till största delen av riskkapitalbolaget Hakon Invest. Efter affären med huvudkonkurrenten Duka i maj 2009, där 28 av Dukas butiker nu blir Cervera, har bolaget nu totalt 78 butiker runt om i Sverige. Men det är långt ifrån tillräckligt. Företagets mål är att ha minst 90 butiker år 2013.
- Den resan vill jag inte missa. Faller det väl ut ser jag gärna att Cervera även etableras utomlands, säger Ragnar Bohman som också vill anpassa Cervera till svenskarnas nya köpbeteenden och satsa på näthandel och en bättre hemsida.

Men när det kommer till konjunkturläget är någon anpassning inte aktuell. Cervera kommer att fortsätta satsa på märkesvaror och kvalitet.
- Men det ska finnas billiga alternativ, ett sexpack vinglas får gärna kosta en hundring tycker jag.

Fakta: Ragnar Bohman
Ålder: 63 år.
Gör: Styrelseordförande i Cervera. Startade bolaget med två kolleger i mitten av 1980-talet. Har också jobbat som inköpsansvarig och försäljningschef på Cervera.
Familj. Döttrarna Anna och Karin som också jobbar inom Cervera. Fem barnbarn och svärföräldrar.
Intressen: Golf, gymnastik, resor, barnbarnen och på senare tid även matlagning.
Läser: Om jag hinner. Just nu Camilla Läckberg.
Om att sluta jobba: Nej, det är inte dags än. Jag vill vara med ett bra tag till.

Bakgrund: Cervera
Cervera är i dag ett av börsnoterade Hakon Invests portföljbolag och består av 27 hel- eller delägda butiker samt 20 franchisebutiker. Efter affären med Duka kommer 28 av Dukas butiker att göras om till Cervera. Bolagets mål är att ha 90 butiker runt om i Sverige år 2013. Butikerna har ett sortiment med upp till 5 000. Cerveras intäkter i hel- och delägda butiker var under ÅR 2008 341 miljoner kronor. Totalt är 154 personer anställda på Cervera i Sverige.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!