Att psykiatriakuten inte längre tar emot samtal från personer som mår psykiskt dåligt har skapat stor debatt. Kritiker har påpekat att det kan vara livsavgörande för en person med självmordstankar att snabbt få prata med någon.
En namninsamling med 424 namn, som tio lokala psykiatriföreningar står bakom, kräver nu att telefonlinjen öppnas snarast. Undertecknarna består av allt från personer som själva mår psykiskt dåligt till anhöriga och sjukvårdspersonal, enligt Elisabeth Axberg på föreningen Attention.
– Många har också lämnat en kommentar om varför de skriver under. De berättar hur viktig telefonlinjen varit för dem eller deras anhöriga, till exempel mitt i natten eller under långhelger då många mår jättedåligt, säger hon.
UNT har tagit del av namninsamlingen och kommentarerna i den. Här är några exempel:
"För att min dotter mår dåligt och kan vara en som råkar illa ut om telefonnr inte finns :( "
"Jag själv försökt ta livet av mig när ingen svarade på alla de nummer jag ringde då de var obemannade vid den tidpunkten."
"Här visar återigen politiker sitt förakt och okunskap om psykisk ohälsa. Skulle de ens fundera på att lägga ner en telefonlinje som gäller somatisk sjukvård?"
"Psykakutens personal har bokstavligen räddat mitt liv när jag fått prata med dem i telefon."
Namninsamlingen lämnades på måndagen till politikerna i sjukhusstyrelsen i Region Uppsala. På samma sammanträde fick politikerna också ta emot en namninsamling från Socialdemokraterna i Uppsala län, även den med kravet att öppna psykiatriakutens telefonlinje. Den listan innehåller cirka 1 000 namn.
– Några namn känner jag igen, men det är också väldigt många i allmänheten som skrivit under. Engagemanget i den här frågan är enormt, säger oppositionsregionrådet Vivianne Macdisi (S), som drog igång namninsamlingen på Facebook.
Enligt henne är det inte bara drabbade och deras anhöriga som visar stöd.
– Många som inte själva lider av psykisk ohälsa ger uttryck för solidaritet: de tycker att det är självklart att de som behöver telefonstöd ska få det. Min förhoppning är att engagemanget ska få regionen och de beslutande politikerna att se behovet och vikten av att snabbt och enkelt kunna nå psykiatriakuten. Att de inte ska dribbla bort frågan och hänvisa till annat som görs inom psykiatrin.
Det var i mitten av februari som psykiatriakuten tog bort sitt nummer från Akademiska sjukhusets hemsida. Enligt psykiatrin är behovet av samtalsstöd på telefon "enormt" – men uppger att telefonrådgivning inte ingår i uppdraget och att de därför inte har personal till detta. I stället uppmanas den som mår mycket psykiskt dåligt att ringa 1177 eller 112, alternativt komma till mottagningen.
Fram till 1 januari 2020 fanns ett nationellt telefonnummer, Hjälplinjen, som riktade sig till personer med psykiska problem. Men när landets regioner inte längre ville betala för linjen lades den ner. Det innebär att det i Uppsala nu inte finns någon telefonlinje i vårdens regi för den här gruppen.
Malin Sjöberg Högrell (L), ordförande i sjukhusstyrelsen, tackar för namninsamlingen och tycker att engagemanget är positivt.
– Frågan är viktig, och vi har beslutat i hälso- och sjukvårdsutskottet att utreda behov och form för tillgänglighet för personer med akuta psykiatriska problem inom Region Uppsala. Vi ska få en återrapport i maj. På nationell nivå arbetar vi för att den nationella stödlinjen ska införas igen, säger hon.
Elisabeth Axberg på Attention tycker inte att en utredning duger.
– Det är så fjuttigt att hänvisa till att en utredning påbörjats. Alla dessa utredningar som tar tid, kostar pengar och kräver en massa administration. Vi anser att det måste sättas upp en akutlinje nu direkt, säger hon.