"Den här dagen är steg ett"

I dag hålls Mediedagen för lyfta fram marknadsföringsbranschen i Uppsala. "Hela Sverige har varit i skuggan av Stockholm", säger Magnus Hasselteg, vd på Viva media.

Uppsala2016-04-28 14:12

När personer inom medie- och kommunikationsbranschen samlas i Uppsala för fjärde året i rad ägnas programmet åt rörlig media och digitalisering. Magnus Hasselteg på Viva media, en av arrangörerna, är extra stolt över ett av namnen på talarlistan.

– Benjamin Speas, Youtube-manager i norra Europa, är en internationell profil från Google som kommer till Uppsala i dag. Youtube exploderar som marknadskanal och är ett av de medier som växer absolut snabbast. Bland många målgrupper är den större än både TV4 och SVT.

Syftet med dagen är dels att sprida kunskap hos deltagarna. Dels att göra Sverige uppmärksamt på att det finns duktiga företag inom marknadsföring i Uppsala. Enligt Magnus Hasselteg flyttar de flesta studenter till Stockholm efter att de avslutat sin utbildning i Uppsala.

– Många är nästan omedvetna om att det ens finns arbetsplatser i Uppsala. Vi vill visa dem att de inte behöver flytta härifrån för att få jobb. Du kan få jättebra jobb på företag som ligger i framkant, inte bara i Sverige utan även internationellt sett. Den här dagen är steg ett, sedan får man jobba vidare därifrån, säger Magnus Hasselteg.

Årets talare

Christer Olsson, medgrundare till Awesome Group

Cecilia Beck-Friis, tidigare vice vd på TV4 . I dag ledamot i styrelsen för Paradox Interactives

Benjamin Speas, chef för Youtube content solutions för norra Europa

Per Schlingmann, rådgivare, föreläsare och kommunikationskonsult

Lili Assefa, grundare av PR- och eventbyrån Assefa Communication

Källa: mediedagenuppsala.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!