– Vi ser det som en delseger. Man har tagit till sig kritiken delvis, samtidigt kan jag tycka att det har tagit lång tid. Vi har ju samlat in 6 000 namn och det har strömmat in signaler om missnöjet med förändringen.
Han är besviken över att man bara delvis korrigerat tiderna. Som UNT berättade i lördags har Upplands lokaltrafik satt in sammanlagt sex extraturer morgnar, sena eftermiddagar och sena kvällar. Det meddelades politikerna i kollektivtrafiknämndens presidium på fredagen.
Erik Pelling är dock kritisk mot att den nu presenterade utökningen sker först i sommar.
– Under den här perioden hinner folk vänja sig av vid att resa kollektivt. Det är ju inte bra.
Han säger att kraven om att få tillbaka halvtimmestrafiken kvarstår.
– Vi tycker fortfarande att man ska återgå till den ursprungliga tidtabellen.
Det finns planer på att linje 801 mellan Uppsala-Arlanda ska läggas ned på sikt. Förhoppningen är i stället att en kommersiell aktör ska ta vid.
– Det är en populär linje och på många andra håll i landet harman sett möjligheter att klara av att driva flygbusslinjer på kommersiella villkor, säger Johan Örjes (C) som är ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Han välkomnar de förändringar som kommit kring tidtabellen.
– Det är väldigt bra att de har hittat den här lösningen med fler resor på tider när det är störst efterfrågan. Det som är viktigt för oss är att arbetare på Arlanda ska kunna ta sig till och från flygplatsen.
Sedan mitten av december har turtätheten minskats från halvtimmes- till timtrafik, vilket orsakat kraftiga protester. Bakgrunden till att minska turtätheten är att spara pengar.