Delat om fyrverkerier

Fyrverkerier är miljöfarliga, skadliga och plågsamma för djur, tycker vissa. Andra menar att det är viktigt att kunderna kan köpa nyårsraketer. Frågan om fyrverkeriförsäljning delar Uppsalas handlare i två läger.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2011-12-31 09:53

Snart är det dags för tolvslag och nytt år. Många tycker att fyrverkerier är en lika självklar del av nyårsfirandet som bubbel i glaset.
Varje år köper svenska konsumenter fyrverkerier för mellan 200 och 250 miljoner kronor till nyår, enligt Linders fyrverkeri. Men samtidigt har omtanke om skotträdda hundar och miljö fått många att protestera. Bland annat har över 10 000 personer gått med i en Facebookgrupp mot nyårsraketer.
Även bland affärerna blir det allt vanligare att ta avstånd från fyrverkeriförsäljning. Till exempel har ICA Maxi sedan tre år tillbaka slutat att sälja raketer på alla sina butiker runt om i landet.
– Fyrverkerier sprider ju kemikalier och andra tungmetaller och det finns det djur som lider av smällare och människor som skadas, säger Patrik Alstergren, butikschef för specialavdelningen på ICA Maxi Uppsala.

Även Coop Forum i Uppsala har tagit ett likadant beslut.
– Responsen vi fått är att kunderna tycker att det är positivt, de förstår. Vi får inte mycket frågor om varför vi inte säljer fyrverkerier, säger Patrik Värlinder, stormarknadschef på Coop Forum Boländerna.
Men i andra affärer resonerar man annorlunda. ÖoB har valt att fortsätta sälja fyrverkerier trots miljöutsläpp, skaderisker och påverkan på djuren.
– Det enda jag kan säga är att det finns en efterfrågan på marknaden och en tradition i vårt företag att sälja fyrverkerier. Men det innebär inte att det inte ska komma upp till diskussion. Nästa år kommer vi att diskutera i ledningen om vi kommer fortsätta eller inte med försäljningen, säger Johan Sjöhagra, central försäljningschef på ÖoB.

Men varför har ni inte diskuterat det i år?
– Jag började först i oktober så jag vet inte varför om jag ska vara ärlig. Men det möjligt att den var uppe redan i våras men det vet jag inte, säger Johan Sjöhagra. Även Rusta har valt att behålla de omdebatterade fyrverkeripjäserna i sortimentet.
– Det finns alltid två sidor av saker. Det ena är säkerheten, i både i butik och för kunderna, och det andra efterfrågan. Men när det gäller miljön har det en mycket begränsad inverkan, säger Anders Forsgren, ägare till Rusta.
Men att det skulle bero på ekonomisk vinning att affärskedjan forstätter med försäljningen förnekar han.
– Nej, det innebär stora kostnader att sälja fyrverkerier också. Det är snarare en kundservicefråga, säger Anders Forsgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om