Till skillnad från tidigare har resenärer nu kunnat få ersättning för förseningar, och man har även kunnat beställa resor i förväg i stället för att ringa precis innan man ska åka. Det ska ha bidragit till ett effektivare färdtjänstsystem, menar Maria Gardfjell, ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.
– Det nya som har märkts mest är väl beställningscentralen, vilket innebär att man ringer till kommunen som samordnar körningarna i stället för att ringa direkt till färdtjänst. På så vis finns även möjlighet att samåka med andra, vilket blir billigare. Vi har gjort många förbättringar, tycker jag, säger Maria Gardfjell.
Nu, ett år senare, vill ansvariga politiker och tjänstemän höra synpunkter från de som faktiskt berörs. Den nya zonindelningen råder det delade åsikter om, vilket innebär ett prissystem som liknar det UL-trafiken använder.
– Zonindelningen fungerar inte så bra tycker jag. Jag har en bekant som får betala dubbel avgift för att åka hit till Gränby och handla för att han råkar bo precis utanför en viss zon. Det är för strikt, säger Hans Richter.
Bosse Wedin, som även han är rullstolsburen, tycker att det fungerar bra, även om han råkat ut för förseningar någon gång ibland.
– Dock förekommer det faktiskt chaufförer som inte begriper hur man fäller ihop en rullstol.
JosefineÅhrman, färdstjänstchef på Uppsala kommun, tycker att de fått höra många bra synpunkter under dagen. I framtiden kanske det blir ändring på vissa punkter.
– Vi ska till exempel se över möjligheten att kunna åka tur och retur inom en viss tidsram i stället för att betala för två enkelresor.