För två veckor sedan arrangerades Facebooks utvecklarkonferens i San Francisco. Den 27-årige grundaren och vd:n Mark Zuckerberg invigningstalade och presenterade två genomgripande förändringar av tjänsten.
Den mest omedelbara förändringen är det som Facebook kallar ?Timeline? eller tidslinjen, som nu i dagarna börjar rullas ut och ersätter din tidigare profilsida. I stället för att vara en anspråkslös sida där du lägger upp info och anger saker som intressen, musiksmak och arbetsgivare, är den nya målsättningen rejält kaxigare: Ditt livs historia, snyggt presenterad på en enda sida, skapad mer eller mindre per automatik av Facebooks datorer.
Frågan är dock hur sanningsenliga de livssammanställningar som ska visas där blir. I den reklamfilm som Facebook gjort för tidslinjen följs en kille från födseln 1977 fram till i dag. Gulliga bilder från barndomen, en film från hans studentexamen, hur hans status byts från ?singel? till ?i ett förhållande?, bilder på det lyckliga paret, en gravidmage som växer, bilder från BB, bebisens första vingliga steg och slutligen en videosnutt där dottern för första gången yttrar ordet pappa. Inte ett öga är torrt, ett välregisserat liv rakt igenom.
Men verkligheten då? Den där föga smickrande bilden du ?taggades? i efter den där festen då du var 15 och drack dig full för första gången och somnade i en rabatt med kräks i håret? Och det där förhållandet du trodde var den stora kärleken, där du fick ditt hjärta krossat och under förnedrande former tvingades ändra din Facebookstatus till singel? Syns de också i tidslinjen?
Knappast. Sannolikt är tjänsten utformad så att Facebook försöker gissa sig till och fokusera på händelser i ditt liv som kan tolkas som positiva, och du kommer så klart att kunna redigera innehållet (samt lägga in bilder och filmer från tiden före ditt Facebookinträde). Men om allas tidslinjer blir välpolerade skyltfönster där enbart våra vackra sidor visas, hur intressanta blir de då? Risken finns att funktionen blir snygg men i grunden rätt tandlös.
Den andra nyheten som presenterades har dock potential att på allvar förändra internet. Företag ska nu kunna bygga applikationer inuti Facebook samt integrera sina tjänster med sajtens grundfunktionalitet. Brittiska The Guardian har till exempel skapat en tidningsapp där man läser tidningens artiklar inuti Facebook. Varje gång du klickar på en artikel ser dina vänner att du läser den. Spotify och filmstreamingtjänsten Netflix är två andra tidiga exempel ? lyssnar du på en låt i datorn via Spotify eller kollar på en film via Netflix ser dina vänner det på Facebook. För företagen är det gratisreklam och ett enkelt sätt att få nya kunder, de hoppas att dina vänner ska bli inspirerade att börja lyssna eller se på samma saker.
Vad har Facebook att tjäna på att släppa in företagen? Allt. Ju färre gånger du lämnar sajten, desto bättre för dem. Målet är att du ska logga in på Facebook på morgonen och sedan stanna där tills du går och lägger dig. All musik du lyssnar på, alla spel du spelar, alla filmer och tv-program du ser ? allt ska ske via Facebook.
I förlängningen? Tja, hur många år tror du det dröjer tills det går att koppla samman ditt e-leg med Facebook, så att du kan godkänna din deklaration genom att trycka på en gilla-knapp?
Jag gissar på tre.
Deklarera via Facebook om tre år
KRÖNIKA. Facebook börjar i dagarna rulla ut sin största omvandling någonsin. Målet? Nej, inget speciellt - bara att bli det kompletta navet i ditt sociala liv och en synonym till ordet "internet".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!