De vill slippa bilarna
Majoriteten av företagarna längs Dragarbrunnsgatan - mellan S:t Olofsgatan och Vaksalagatan - vill att vägsträckan ska bli gågata. Det har Miljöpartiet kommit fram till.
Miljöpartisten Niclas Malmberg och restaurangchefen Denis Cooper är överens - de vill att passagen mellan S:t Olofsgatan och Vaksalagatan på Dragarbrunnsgatan blir gågata.
Foto: Hans E Ericsson
Miljöpartiet förbereder ett förslag genom att undersöka intresset för gågata bland företagarna längs vägsträckan. 31 företag tillfrågades och enligt undersökningen var 22 av dem positiva.
- En gågata skulle gynna stadslivet och många butiker som ligger här, säger Miljöpartiets Niclas Malmberg.
Han menar att gåtan inte skulle bli något hinder om bilar tilläts passera på S:t Olofsgatan till parkeringshuset, och varutransporter kunde göras under vissa tider.
- Det här är ingen kostnadsfråga. Investeringarna redan är gjorda, nu handlar det om att reglera trafiken, säger han.
Denis Cooper är restaurangchef för Gillet Brasseri och lounge. Han är en av dem som vill ha en gågata.
- Det var inte det här vi trodde när Dragarbrunns torg gjordes om. Det har blivit en farlig plats med mycket trafik. Vi vill ha ett mysigt torg, säger Denis Cooper.
Dragarbrunns torgs nya utformning invigdes i november 2008. Bilarna passerar längs ena kanten och det finns ingen tydlig gräns mellan vägen och ytan intill. Fotgängare, cyklar, bilar och lastbilar samsas på den smala passagen. För att dämpa hastigheten har betongcirklar ställts ut.
Gatu- och trafiknämndens ordförande, Anders Westerlindh (FP) säger att han är nöjd med hur utformningen runt torget har blivit:
- I huvudsak är det nåbarheten till parkeringsgaragen och möjligheten att komma fram till fastigheterna som gör att bilar ska få åka där. Med en gågata skulle det behövas så våldsamt mycket undantag att det ändå inte skulle fungera som en gågata.
Samtidigt menar Anders Westerlindh att det inte är meningen att Dragarbrunnsgatan ska vara en genomfartsled och att de håller på att titta om det vore lämpligt med en hastighetsbegränsning till 30.
- Och om man nu vill göra en gågata, vart tänker man då göra av cyklarna? frågar sig Anders Westerlindh.
En förbipasserande som ofta korsar Dragarbrunns torg är Barbro Einarsson som bor i centrum. Hon tycker att trafiken har lugnat sig lite, men att det ibland är så tjockt att hon inte vågar cykla förbi. Särskilt vid varuleveranser.
- Gågata skulle vara bra, bara det gick att lösa med parkeringsgarage och varuleveranser. Men framför allt tycker jag att det borde sättas upp skyltar för gåfartsgata här!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!