De vill locka många fler att besöka Uppsala

Fram till 2020 ska besöksnäringen ha fördubblats i landet. I Uppsala ska en ny strategi arbetas fram för att nå ännu längre än så. På måndagen arrangerades Destinationsdagen på Konserthuset för att samla idéer.

Stefan Pettersson och Tiina Mykkänen.

Stefan Pettersson och Tiina Mykkänen.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2012-04-16 17:44

Det finns många anledningar att besöka Uppsala, men varför är Uppsala då inte nedlusat med turister och andra besökare? Förra året låg Uppsala län på plats 15 i landet när det gäller övernattningar, och även om det var en liten ökning till antalet totalt så minskade utländska besökare med 8 procent.
Marknads- och destinationsbolaget Destination Uppsala ska ta fram en ny strategi för att inte bara fördubbla antalet besök till Uppsala, utan också kliva uppåt på listan. För första gången samlade man på måndagen branschen i Uppsala till vad man hoppas blir ett återkommande arrangemang, Destinationsdagen.
Knut Knutson från Uppsala Auktionskammare satte tonen:
– Bara för ett föremål är gammalt behöver det inte vara värdefullt. Man måste göra det attraktivt.

Omkring 160 deltagare som på olika sätt arbetar i eller berörs av besöksnäringen deltog. De fick i flera korta grupparbeten komma med förslag på vad som kan få Uppsala att blomstra som besöksstad. Förslagen var många, från att få de planerade projekten med en ny arena och vikingacentret Fullerö park förverkligade till idéer om en motsvarighet till Tom Tits i Södertälje, fast med Pelle Svanslös i huvudrollen.
Fokus på kunskap, upplevelser, elitidrott och kultur är andra områden där många såg att Uppsala kan göra mer för att locka besökare.
Destination Uppsala ska i arbetet med sin nya strategi fokusera mycket på vilka man ska rikta marknadsföringen emot.
– Vi behöver göra en målgruppsanalys, vilka ska vi satsa på? säger Tiina Mykkänen, vd Destination Uppsala.

Branschorganisationen Svensk Turism har tagit fram en strategi där målet är att fördubbla omsättningen i besöksnäringen från 2010 till 2020. Då skulle man landa på en omsättning på 500 miljarder kronor per år, och ha skapat 100 000 nya jobb på tio år. Ett annat mål är att Sverige ska ha vad som kallas 35 exportmogna destinationer 2020.
Uppsala måste sikta högt, menar Tiina Mykkänen.
– Uppsala har en väldigt stor potential. Vi ska inte bara nöja oss med en fördubbling, vi kan också ta marknadsandelar och ska absolut bli en av de exportmogna destinationerna.

Vill lyfta Uppsala. Stefan Pettersson, ny marknads- och försäljningschef på Destination Uppsala, och Tiina Mykkänen, vd, ska ta fram en strategi för hur antalet besökare kan öka till Uppsala. På Konserthuset samlade de personer från hela besöksnäringen i Uppsala.
Foto: Hans E Ericsson
Citat

FAKTA

Två besöksmål i topp
Uppsala har två platser som ligger på listan över de 30 mest besökta i landet.
Fyrishov ligger på plats 5, med 1,7 miljoner besökare (2010).
Uppsala domkyrka ligger på plats 21, med 600 000 besökare (2010)
Destination Uppsala ägs av bland andra Uppsala kommun och Regionförbundet Uppsala län. Det hette tidigare Uppsala Tourism.

Källa: Tillväxtverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!