Många har någon gång gått en inspirerande fortbildning. Men väl tillbaka på jobbet fortsätter arbetet ofta i samma gamla invanda fotspår. I värsta fall var utbildningen bortkastade pengar.
När Maria Scullman grundade Advantum kompetens för tio år sedan ville hon ändra på det. Innan hade hon jobbat på en personalavdelning med ansvar för att hitta olika utbildningsleverantörer och upptäckte att det mesta handlade om vad kursen innehöll.
– Det var väldigt lite fokus på att tänka effektivt lärande och resultat över huvud taget. Det fascinerade mig och när vi startade Advantum satte vi det som devis; att vi skulle skapa så mycket resultat som möjligt på så kort tid som möjligt, säger hon.
En orsak till att utbildningar sällan leder till något konkret resultat är att många organisationer inte ser utbildning som en investering, enligt Maria Scullman.
– Många företag ser det som en sorts belöning till sina medarbetare och säger: ”Du har varit duktig så du får åka på kurs”. En maskin är en investering men utbildning redovisas som en kostnad och ses därför inte som en investering. Det börjar kanske med att man säger: ”Vilken utbildning ska vi gå i år?”. Men det handlar om att börja i andra änden och fundera på vilka beteenden man behöver ändra på i organisationen och vilken kompetens man behöver. Börjar man i den änden blir utbildningen en naturlig del av lösningen som sedan kan leda till ett resultat – ett förändrat beteende.
De senaste åren har Advantum kompetens arbetat fram en metodik för hur företag ska få effekt och resultat på utbildningarna. Metoden ”Maximera lärandet” är en handlingsplan för både medarbetare och chef i tre steg: före, under och efter utbildningen, i hur man ska få ut så mycket som möjligt av kompetensutvecklingsinsatsen som görs.
Före utbildningen får medarbetaren som ska gå kursen bland annat sätta upp sina mål med utbildningen. Under utbildningen är det viktigt att vara aktiv och sträva mot att leva upp till sin målsättning. Efteråt krävs repetition, övning och feedback för att de nya kunskaperna ska kunna införlivas i det dagliga arbetet.
Maria Scullman betonar att även cheferna har ansvar för att utbildningarna ska få effekt. Det är viktigt att de är tydliga med vad de förväntar sig och visar stöd för den utveckling som är planerad.
– Är målet med insatsen otydligt eller inte följs upp funkar det bara inte. Eller om kollegor säger kommentarer som: ”Men du, sluta, det där fungerar inte” så kan det i värsta fall förta hela utbildningsinsatsen. Därför behövs stödet från cheferna.
Företag och organisationer har varit positiva till Advantum kompetens metoder.
– Det är just de här pusselbitarna de inte fått på plats och det känns jätteroligt att få så positiv respons. Det är ju egentligen ingen rocket science det handlar om. Däremot om att göra många små saker i en tydlig process med en tydlig målbild och tydliga arbetsmaterial. Det kräver lite tankekraft och systematisering. Men allt har sin gång och det här är ett nästa steg.