De vill ha nytt namn för Chinatown

Chinatown. Så kallas området vid Bredgränd 12–20 i centrala Uppsala, där flera asiatiska verksamheter har etablerat sig. Men nu växer diskussionen om namnet är rättvisande – företagare i området har ett nytt förslag.

Ikram Ibrazimov har öppnat fem Keemchi-restauranger i Sverige. UNT träffar honom på Keemchi vid Saluhallen i Östermalm.

Ikram Ibrazimov har öppnat fem Keemchi-restauranger i Sverige. UNT träffar honom på Keemchi vid Saluhallen i Östermalm.

Foto: Jeanina Santiago

Uppsala2024-09-23 12:00

Nyheten i korthet

  • En näringsidkare föreslår namnändring till "A-Town" (Asian Town) för att bättre återspegla den asiatiska kulturella blandningen i området.
  • Området, beläget vid Bredgränd 12–20, har flera asiatiska verksamheter. Namnet "Chinatown" kom till informellt efter att röda lyktor installerades 2014 för att öka tryggheten och belysningen.
  • Fastighetsbolaget Vasakronan, som hyr ut lokaler i området, hoppas att den asiatiska prägeln ska fortsätta vara en del av utvecklingen.

– Det är en blandning av asiatiska kulturer och influenser här. Jag tycker att vi borde kalla det A-Town i stället, säger Ikram Ibragimov, som driver den koreanska restaurangen Keemchi Studio i Forumgallerian, som ligger några meter från Chinatown.

A-Town står för Asian Town.

Ikram Ibragimov, som ursprungligen kommer från Kazakstan, har öppnat fem Keemchi-restauranger i Sverige, varav tre ligger i centrala Stockholm. Han ser en växande efterfrågan på koreansk mat och planerar att expandera sin verksamhet i Uppsala.

– Jag vill öppna en restaurang till i Gränby centrum eller någonstans centralt i Uppsala, säger han.

undefined
Ikram Ibrazimov har öppnat fem Keemchi-restauranger i Sverige. UNT träffar honom på Keemchi vid Saluhallen i Östermalm.

Han arbetar nu i dialog med fastighetsbolagen Vasakronan och Atrium Ljungberg och är positiv till att öppna en restaurang i Uppsalas asiatiska gränd.

– Det är kul när flera asiatiska restauranger och butiker finns samlade, det ger kunderna fler alternativ och skapar ett större intresse, säger Ikram Ibragimov.

Lisa Thörn, vd på Uppsala Citysamverkan, förklarar att namnet Chinatown växte fram på ett informellt sätt. De karakteristiska röda lyktorna, som nu pryder Bredgränd, sattes upp under evenemanget Allt ljus på Uppsala år 2014. 

– Ursprungligen var installationen främst ett försök att öka belysningen och tryggheten i gränden, men de röda lyktorna har sedan dess blivit kvar och gett området en tydlig asiatisk prägel, säger Lisa Thörn.

undefined
Lisa Thörn, vd på Uppsala Citysamverkan, förklarar att namnet Chinatown växte fram på ett informellt sätt.

Uppsalabon Kent Bjuhr öppnade sin första restaurang, Amazing Thai, på Bredgränd år 2001. Då fanns det redan två kinarestauranger vid hörnet av Bredgränd och Kungsgatan. Restaurangerna fanns där långt innan lyktorna installerades, och en av dem är fortfarande kvar: China Garden.

undefined
Amazing thai-ägaren Kent Bjuhr med frun Rachaneekorn “Tob” Phonpraisan.

– Jag startade en thairestaurang efter att mina kollegor blev nyfikna på de matlådor som min thailändska fru lagade, säger Kent Bjuhr.

2010 flyttade Amazing Thai till ett hörn längre ner på gränden, vid Dragarbrunnsgatan. Samtidigt öppnade han även sushirestaurangen Ai på Bredgränd. År 2018 tillkom hans mataffär, Amazing Thai Market.

undefined
Till en början låg två kinarestauranger vid hörnet av Bredgränd och Kungsgatan. En av dem är fortfarande kvar: China Garden.

– Vi har expanderat. År 2020 öppnade vi även Amazing Thai i Stockholm, mittemot centralstationen.

Han öppnade även en Amazing Thai vid Vaksalatorg, men den stängdes under pandemin.

undefined
De karakteristiska röda lyktorna, som nu pryder Bredgränd, sattes upp under evenemanget Allt ljus på Uppsala år 2014.

Fastighetsbolaget Vasakronan hyr ut lokaler i Uppsalas asiatiska gränd.

– Ser vi att de åtgärder vi gör får fortsatta positiva effekter för människor som verkar i detta område, och att den asiatiska prägeln uppskattas, hoppas vi att det kan fortsätta vara en del av hur stråket vidareutvecklas, säger Jens Skoglund, Vasakronans chef i Uppsala.

Åtgärder handlar om belysning och utsmyckning i asiatiska mönster.

Men om området ska få en starkare asiatisk prägel anser vissa i branschen att det finns ett behov av att byta ut namnet.

– Det finns mycket mer här än bara kinesisk kultur, säger thailändskan Aliza Boonjaroen som jobbar på Ai.

undefined
Zoe Thomson är från Kina och driver Yocha Studio på Kungsgatan.

Zoe Thompson, som är från Kina och driver Yocha Studio på Kungsängsgatan, säger:

– När man hör Chinatown tänker man på ett stort område, som i New York eller London, men det stämmer inte överens med den lilla gränden här i Uppsala.

Hon understryker också vikten av autenticitet.

– Det är viktigt att verksamheter som marknadsför sig som asiatiska verkligen är autentiska. Att blanda olika asiatiska kök kan förvränga bilden av vad som är genuint, och jag vill att besökare ska få uppleva äkta tradition.

Dessa finns i Chinatown

China Garden, Ai, Amazing Thai Market, Amazing Thai

Tidigare China river är idag Baras sällskap

I närheten på Kungsängsgatan finns Keemchi studio, Yocha studio.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!