De trivs på Kunskapsskolan
Kunskapsskolan är den friskola som expanderar mest i höst. Här har omhändertagandet av nya elever hög prioritet.
Tobias Kjellberg, Ronja Baumeister, Felix Yambayaba.
Foto: Rolf Hamilton
Innan Teddy Söderberg blev rektor i Uppsala arbetade han på Kunskapsskolan i Skärholmen utanför Stockholm. Han berättar att det var ännu fler omflyttningar av elever mellan skolorna där än vad det är i Uppsala.
- Man vill ju helst att det ska vara stabilt i klasserna, inte minst för elevernas skull. Det är viktigt att eleverna trivs. Vi lägger en del tid på att de ska göra det, men jag tycker att vi har igen det, säger Teddy Söderberg.
Eleverna kommer från olika delar av Uppsala, men enligt Teddy Söderberg känner nästan alla nya elever någon som går på skolan.
- Det var lite pirrigt att komma till en ny skola och hur det skulle gå med nya kompisar. Jag hade gått i skola i Björklinge förut och mina klasskompisar här hade gått tillsammans under ett år redan, berättar Tobias Kjellberg som började i klass 7 A i augusti 2008.
Första dagen fick alla i klassen berätta om sig själva och sedan fick alla sjuor ha en brännbollsdag, där man spelade klass mot klass för att lära känna varandra bättre inom klassen. Det första veckosamtalet han hade med sin lärare blev lite förlängt. Där fick Tobias Kjellberg berätta om sig själv och sedan göra upp om personliga mål för skolarbetet. Dessa kvartslånga veckosamtal har alla elever på skolan med en pedagog för att kolla hur skolarbetet går och hur de trivs.
- Det svåraste i början var det nya arbetssättet, säger Tobias Kjellberg.
För Felix Yambayamba och Ronja Baumeister vara alla nya i klassen när de började i 6 A i höstas. Eller, nåja, Ronja Burmeister kände ett tiotal från den skola där hon hade gått förut.
- Vi hade föreläsningar om arbetssättet tills alla verkade ha lärt sig det, säger Felix Yambayamba.
- Och så fick vi göra prov i stegämnena för att se på vilken nivå vi var, fyller Ronja Baumeister i.
De berättar att det tog dem någon månad att begripa sig på systemet med den mer nätbaserade undervisningen och det egna ansvaret.
- Men nu är det just det jag trivs med, att det är så självständigt, säger Ronja Baumeister.
De berättar också om att de fick leka namnlekar och intervjua varandra i klassen. Ett par äldre elever fick de också intervjua.
- Men vi inte umgåtts med dem alls sedan den första gången vi träffades, säger Ronja Burmeister
Alla tre är nöjda med kompistillgången i skolan och de säger sig inte uppleva så mycket konkurrens om de högsta betygen. Var och en jobbar mot sina egna mål.
- Jag skulle bara bli stressad av att tänka att jag ska ha mvg i allting. I stället tänker jag att jag ska ha g i allting detta första år och sedan ska jag försöka jobba mig upp, säger Tobias Kjellberg.
Hans kompis från Björklinge, som började samtidigt med honom, har dock bytt tillbaka till sin gamla skola. Pedagogiken passar inte alla.
- Det är lite annorlunda här med egna mål man ska uppnå, men jag tycker att jag lär mig mer här än vad jag gjorde på min förra skola, säger Felix Yambayamba.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!