De teknikspanar på Bellmanskolan

På tisdagen klurades det rejält på Bellmanskolan i Uppsala då eleverna på mellanstadiet fick besök av teknikspanarna. Eleverna fick bland annat testa att designa en bil som passar i Afrikas öken och svara på frågor om rymden.

Emil Lejon, Albin Eklund, Tilde Eriksson och Amela Muratspahic klurar.

Emil Lejon, Albin Eklund, Tilde Eriksson och Amela Muratspahic klurar.

Foto: Robin Aron

Uppsala2010-10-05 17:06

– Vad tänker ni på när jag säger teknik?
Det frågar Jenny Widmark, en av teknikspanarna som är på plats på Bellmanskolan.
– Playstation, elektricitet, olika saker man kan sätta i hop, hörs det från femteklassarna som är samlade i rummet.

Bakom projektet Teknikspanarna står Teknikföretagen, som bedrivit projekt på grundskolor sedan 2004. Syftet är att öka intresset för teknik bland eleverna och skapa förutsättningar för lärarna att ha ännu bättre teknikundervisning.
– Det är många elever som inte är särskilt medvetna om hur mycket runt omkring oss som faktiskt är teknik, säger Jenny Widmark.
Hon och kollegan Tomas Lundström är båda ingenjörer och jobbar med att resa runt i Sverige för att prata teknik med lärare och elever på mellanstadiet.

Eleverna sätter entusiastiskt i gång med de olika stationerna. Att följa mjölkens väg från kon till hemmet är en uppgift, att ha koll på vardagsteknik, en annan.
Uppgiften att designa en bil som ska passa för att köra i Afrikas öken vållar visst huvudbry i en av grupperna.
– Men ser ni inte, det står ju att vi måste tillföra något som gör att man ser i mörkret, säger Amela Muratspahic, 11 år.
Gruppen tittar genom alternativen. Mugghållare, takbox och portabel dvd-spelare sållas raskt bort. De hinner precis kryssa i rutan för extra ljus, innan tiden rinner ut och det är dags för nästa station.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!