De sociala medierna tar över

I dag kollar du din Facebook men imorgon kommer hela ditt liv att vara en naturlig del av Internet. Johanna Stenius får veta hur de sociala medierna lägger sig som ett lock över våra liv och börjar sedan genast lägga till nya kontakter och fixa till sin profil på Twitter.

Uppsala2009-05-09 08:00
Sociala medier. Ett omdiskuterat begrepp som kommit för att stanna och tippas att bli ett av årets modeord. För det är där vi möts numera, på de interaktiva mötesplatserna på Internet. Allt som innebär någon form av kommunikation mellan personer på Internet är sociala medier. Och det bara växer. I Sverige fanns i mars i år över två miljoner facebookanvändare och fortfarande ökar antalet. Men det kommer att minska någon gång. Facebook kommer att försvinna. Redan i fjol minskade antalet användare med fem procent i Storbritannien.
- Allt som blir stort kommer att dö någon gång. Internet fungerar på samma sätt som resten av samhället, man kan jämföra med populära krogar eller butiker, säger Anders Mildner, omvärldsbevakare och expert på sociala medier på Media Mötesplats Malmö.
Vi kommer inte att sakna Facebook. Precis som att vi inte saknar Lunarstorm som idag bara lockar runt tio procent av de 1,3 miljoner användare per vecka som loggade in där för runt fem år sedan. Vi kommer att vara sysselsatta av något annat, något större och viktigare.

När händer det? När börjar vi, den stora massan, känna ett behov av att uttrycka oss och få omedelbar respons via ett visst socialt medium? Startpukterna för hur det är just nu var förstås flera, men enligt Anders Mildner var ett viktigt datum den 11 september 2001, dagen för terrorattacken mot World Trade Center i New York.
- Bloggande var inte så stort innan dess. Men efter 11 september fick hundratusentals amerikaner ett behov av att bearbeta traumat, till exempel genom bloggar. Det skedde en explosion av bloggar i USA och det spreds sedan snabbt över världen.

En snöbollseffekt alltså. Samma slags snöbollseffekt sker när det gäller vilka sajter vi använder oss av. Robert Sahlin är webbanalytiker på Ving och driver en blogg om sociala medier, www.webbstrategi.se. Han förklarar att volymen användare blir större och större snabbare och snabbare ju fler som ansluter sig.
- De nätverk där ens vänner finns är störst, helt enkelt, säger Robert Sahlin som samtidigt som han blir intervjuad uppdaterar sin Twitter: "Telefonintervju med Uppsala Nya Tidning om sociala medier".
I den nära framtiden ligger att internet blir som ett lager av information som ligger som ett "moln" kring hela samhället. Redan 2012 kommer vi att kunna vara uppkopplade mot saker och affärer kommer att märka när vi är i närheten. Det har att göra med att den geografiska plats man befinner sig på noteras allt mer, enligt Anders Mildner.
- Vi kommer att knyta an till en geografisk plats, till exempel genom gps, och det har redan börjat. När du kopplar upp till social medier får du en mycket mer komplett bild, inte bara vad du gör utan var du är. Allt annat du går förbi kommer att kunna se dig. Internet kommer inte längre att finnas bara i mobilen eller i datorn utan överallt.

Datorn kommer bara att vara ett av alla de verktyg du kan använda för att få fram din personliga information, ditt skrivbord, dina alldeles egna val.
- Nyheter kommer att komma till dig genom de personliga val du har filtrerat fram genom dina aktiviteter i de sociala medierna istället för en person som skriver i en tidning. Det folk pratar mest om kommer att bli det viktigaste. Och ju mer man håller på desto klokare kommer man att bli, säker Anders Mildner.
Tanken svindlar. Ett moln av Internet, kommunikation med föremål, skyltfönster som anpassar sig efter vem som går förbi. Snart är vi där, och det är egentligen inte så konstigt, tycker Anders Mildner och Robert Sahlin.
- Alla människor har alltid velat göra sina röster hörda, men fram tills nu har det varit omöjligt. Det som händer nu är att verktyget har kommit och alla vill använda det. Över hela världen använder människor sociala medier till allt från att säga vad de åt till frukost till att utmana diktaturer, säger Anders Mildner.


FAKTA
Det amerikanska företaget Rapleaf har undersökt 49,3 miljoner människor, de flesta från USA och deras profiler på sociala nätverk. Totalt hittade man 120 miljoner profiler, vilket betyder att varje person är medlem i 2,4 nätverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!